No właśnie. O co tutaj chodzi? Przecież są chyba jakieś „normy”, których się trzymamy? Ale z drugiej strony… każde dziecko jest inne… Więc jak można porównywać???
Tak… to zadanie trudne i wcale nie takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać..
Na szczęście jest mała podpowiedź 😉 Typowy rozwój, to przede wszystkim rozwój złożony i różnorodny.
Będzie polegał na osiąganiu kolejnych,
coraz to bardziej złożonych umiejętności na bazie wcześniejszych doświadczeń.
Ze względu na „genetyczne zaprogramowanie” i różne warunki środowiskowe, w
których żyjemy- będzie zróżnicowany
indywidualnie. Będzie też stale
postępował… Co prawda czasami będziemy zauważali ogromne postępy niemalże z
dnia na dzień, a czasem będzie nam się wydawało, że wszystko idzie w żółwim
tempie, ale nadal będzie to PROGRES.
Dziecko, uczy się przez powtarzanie, ale też wybiera po drodze różne strategie, dzięki którym osiągnie swój cel.
>>>ZOBACZ KURSY<<<
To dlatego typowo rozwijające się dziecko może np. przyjmować pozycję siedzącą na różne sposoby >>>KLIK<<<. Może siadać z pozycji czworaczej, ale też potrafi usiąść przetaczając się z leżenia na pleckach do pozycji bocznej. Potrafi też zrobić to z pozycji niedźwiadka, a czasami… po prostu tracąc równowagę upada na pupę z pozycji stojącej (ale… najczęściej jest to już poza jego kontrolą ;)).
Oznacza to też, że kiedy siedzi, wybiera zarówno pozycję siadu z nóżkami z przodu, siad boczny, siad na piętach siad W (który, o ile jest jednym z kilku „wariantów” wcale nie musi być powodem do zmartwień >>>KLIK<<<) czy też inne warianty, które w danym momencie pozwalają mu wykonywać zadania ruchowe w sposób najbardziej ergonomiczny.
W typowym rozwoju dziecka, poszczególne grupy mięśniowe zaczynają ze sobą współpracować po to, aby najpierw zapewnić Maluchowi stabilność, a dzięki stabilności-mobilność.
Oznacza to, że rozwijająca się kontrola tułowia, pozwala dziecku na wykonywanie coraz bardziej swobodnych i precyzyjnych ruchów „na obwodzie”.
Tułów początkowo pracuje głównie w płaszczyźnie strzałkowej. Oznacza to, że Maluch trenuje głównie zgięcie i wyprost– unosząc główkę w leżeniu na brzuszku czy „podciągając” się w próbie trakcyjnej.
Następnie, pojawia się praca w płaszczyźnie czołowej, która umożliwia zgięcie boczne tułowia- potrzebne m.in. podczas obrotów.
Na koniec- płaszczyzna poprzeczna, czyli rotacje, które z kolei są niezbędne do tego, aby dziecko mogło swobodnie zmieniać pozycje.
Typowo rozwijające się dziecko nie ma kłopotu z transferami, czyli przechodzeniem z jednych pozycji do drugich– z niższych do wyższych i odwrotnie oraz z korzystaniem z różnych wariantów tych pozycji. Oczywiście nie dzieje się to z dnia na dzień i to oczywiste, że w początkach taką trudność możemy zauważyć ( np. kiedy Maluch chce się obrócić, jedna z rączek „zostaje” pod tułowiem lub kiedy z siadu dziecko chce przejść do pozycji czworaczej, jedna z nóżek blokuje się na wysokości spojenia łonowego…), ale w miarę treningu powinno dziać się to z coraz to większą łatwością.
Warto pamiętać, że oceniając rozwój Malucha nie możemy brać pod uwagę tylko tego ILE umie, ale ważne jest również JAKOŚĆ, czyli to, w JAKI SPOSÓB dziecko osiąga daną umiejętność czy kontroluje swoją postawę.
Tylko takie patrzenie da nam pełny obraz i pozwoli precyzyjnie wypowiedzieć się na temat rozwoju 😉
Przykładowo, o JAKOŚCI leżenia na brzuszku przeczytacie tutaj: >>>KLIK<<<
Mogą przydać Ci się
również OKNA ROZWOJOWE:
Część 1 >>>KLIK<<<
Część 2 >>>KLIK<<<
Pomysły na zabawy z dzieckiem od narodzin do pierwszych samodzielnych kroczków znajdziesz w E-booku:
E-book: GARŚĆ POMYSŁÓW NA NAJFAJNIEJSZE ZABAWY Z DZIECKIEM :
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.


>>> ZOBACZ KURS 0-3 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 4- 7 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 8- 18 <<<
—
E- BOOK O NOSZENIU MALUSZKA:
#noszenieMAznaczenie czyli fajny e-book o noszeniu Maluszka
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<