Close Sidebar close
mamafizjoterapeuta
  • Jestem mamą…
    • Która jeszcze czeka.
    • Okruszka. (0-3 miesiące)
    • Małego Odkrywcy. (4-7 miesięcy)
    • Poszukiwacza Przygód. (8-36 miesięcy)
  • KURSY ON- LINE
  • O mnie
  • Dodatki
    • FIZJO-SŁOWNIK
    • DO POBRANIA
    • KORZYSTAMY
    • Polityka prywatności
  • Strefa Relacji
  • KORZYSTAMY
  • WSPÓŁPRACA

  • Jestem mamą…
    • Która jeszcze czeka.
    • Okruszka. (0-3 miesiące)
    • Małego Odkrywcy. (4-7 miesięcy)
    • Poszukiwacza Przygód. (8-36 miesięcy)
  • KURSY ON- LINE
  • O mnie
  • Dodatki
    • FIZJO-SŁOWNIK
    • DO POBRANIA
    • KORZYSTAMY
    • Polityka prywatności
  • Strefa Relacji
  • KORZYSTAMY
  • WSPÓŁPRACA
mamafizjoterapeuta
mamafizjoterapeuta
    0-3 miesiące 4-7 miesięcy

    Od kiedy dziecko powinno wysuwać rączki w stronę zabawki?

    12 marca 2020

    Jeśli masz „na stanie” noworodka i zastanawiasz się, kiedy zafundować mu pierwszą grzechotkę… możesz spać spokojnie. 😉 Jeszcze upłynie trochę wody w rzece zanim Twój maluszek będzie gotowy, aby wysunąć rączki w jej kierunku i czerpać dużo frajdy z zabawy trzymanym w rękach przedmiotem. 😊

    DLACZEGO?

    Zastanów się przez chwilę co się dzieje, kiedy chcesz sięgnąć np. po kubek z herbatą.

    Wydaje się banalne, bo przecież taką czynność mamy opanowaną do perfekcji, jednak… w dalszym ciągu jest to dość skomplikowany proces…

    Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić, jest zlokalizowanie wzrokiem obiektu, po który chcemy wysunąć rękę. Widząc w jakiej odległości znajduje się wspomniany kubek oraz mając na uwadze to czy jest on pełny, czy raczej mamy już do wypicia ostatni łyk… nasz mózg… „wyobraża sobie” i planuje ruch.

    Ale spokojnie! 😉 Robi to tak szybko, że plan działania będzie gotowy zanim zdążysz mrugnąć okiem. 😉

    PLANUJE?

    Oczywiście! Kubek znajduje się przecież w pewnej odległości – trzeba więc wykonać ruch w taki sposób, aby sięgnąć dłonią na tyle precyzyjnie, by ta mogła objąć ucho kubka – nie za blisko ani nie za daleko… niezbyt szybko, ale też nie za wolno… Podnosząc go musimy dostosować siłę, z jaką to zrobimy – przecież zupełnie inna siła będzie potrzebna w sytuacji, kiedy kubek jest pusty i inna, jeśli napełniony po brzegi…

    Kiedy wreszcie zbliżymy kubek do ust, trzeba będzie w odpowiednim momencie wyhamować ruch – w przeciwnym wypadku górne jedynki mogą na tym ucierpieć. 😉

    DUŻO SIĘ DZIEJE, PRAWDA?

    Codziennie wykonujemy setki podobnych czynności nawet się nad nimi nie zastanawiając – mamy dobrą kontrolę swojego ciała, a nasz mózg zgromadził już wystarczająco dużo informacji z otoczenia i miał okazję, metodą prób i błędów, nauczyć się, że kubek pełen gorącej herbaty jest cięższy od pustego i najlepiej chwycić go za ucho, bo inaczej można się oparzyć…

    JAK TO SIĘ MA DO NIEMOWLAKA?

    Noworodek przychodzi na świat stosunkowo ubogi w doświadczenia. Nie ma on jeszcze wystarczającej kontroli swojego ciała, znajduje się pod wpływem reakcji odruchowych, brakuje mu motywacji oraz tzw. feedbacku – czyli informacji zwrotnej z otoczenia… Nie wykazuje więc zainteresowania grzechotką i… ma do tego pełne prawo 😉

    Pierwsze 3 miesiące życia są dla dziecka okresem adaptacyjnym, w którym uczy się ono funkcjonowania, „odnajdywania siebie” i… radzenia sobie z samym sobą po tej stronie brzucha. To już wystarczająco trudne zadanie…

    Reszta przyjdzie z czasem 😊

    O tzw. „BRAKUJĄCYM CZWARTYM TRYMESTRZE” pisałam tutaj >>>PRZEJDŹ<<<

    KIEDY?

    Rozpatrując temat pod kątem wysuwania rączek w stronę zabawki warto pamiętać, że aby w ogóle zainteresować się jakąkolwiek grzechotką, trzeba w pierwszej kolejności zlokalizować ją wzrokiem 😊

    Skupianie wzroku na przedmiocie lub twarzy pochylającej się nad dzieckiem osoby pojawia się już w końcówce pierwszego miesiąca życia, jednak dziecko chętniej zwraca uwagę na źródła światła i kontrastujące ze sobą przedmioty (co nie oznacza, że tylko takie możemy mu pokazywać 😉).

    W tym czasie również żadna zabawka nie będzie bardziej atrakcyjna niż twarz, a w szczególności OCZY pochylającego się nad dzieckiem Rodzica…

    W pierwszym miesiącu życia dziecko najsprawniej fiksuje wzrok na przedmiocie pokazywanym z bliskiej odległości (ok. 25 cm) i nie w linii środkowej ciała, ale z boku, na wprost oczu dziecka (w pierwszych miesiącach maluch nie potrafi jeszcze utrzymywać główki w przedłużeniu tułowia).

    Stopniowo uczy się wodzenia wzrokiem za przedmiotem – sprzyja temu pokazywanie zabawki z boku i POWOLNE przesuwanie jej w poziomie w kierunku linii środkowej ciała.

    3. MIESIĄC ŻYCIA

    W 3. miesiącu życia, kiedy dziecko potrafi ustawić i utrzymywać głowę w linii środkowej (do tej pory maluch co prawda obracał główkę z jednej strony na drugą, ale nie był jeszcze w stanie przez dłuższy czas utrzymywać jej na wprost), pracuje również nad zbieżnością wzroku. To właśnie dlatego zaczyna być w stanie coraz dłużej przyglądać się zabawce, która znajduje się w linii środkowej ciała.

    Kończąc 3. miesiąc życia dziecko podąża wzrokiem za przedmiotem w poziomie (w zakresie 180 stopni). Podejmuje również próby podążania wzrokiem w górę oraz z w dół rozpoczynając tym samym „sprowadzanie wzroku” w kierunku nóżek. Jest ono niezwykle istotne dla integracji, czyli pojawienia się dobrej współpracy pomiędzy grupami mięśniowymi.

    W miarę zmiany dystrybucji, czyli ROZKŁADU napięcia mięśniowego (przeczytasz o tym m.in. tutaj >>>PRZEJDŹ<<<), tułów i obręcz barkowa malucha stają się coraz bardziej stabilne, a rączki zaczynają się rozluźniać. Podobnie jak głowa – stopniowo osiągają linię środkową ciała – maluszek zaczyna łączyć je przed klatką piersiową i wkładać do ust.

    Wkładanie piąstek do buzi to bardzo ważny etap – więcej na ten temat przeczytasz w tym wpisie: >>>PRZEJDŹ<<<

    Łączenie rączek w linii środkowej, wkładanie ich do buzi, „uderzanie” o przedmioty, dotykanie własnego ciała… dostarcza dziecku ważnych informacji, które będą podstawą do rozwijania świadomości, budowania schematu ciała i poznawania zależności, jakie panują po tej stronie brzucha.

    Kiedy w 3. miesiącu życia włożymy dziecku zabawkę do rączki, co prawda będzie ono potrafiło przez pewien czas ją utrzymać, jednak najprawdopodobniej bez specjalnego zainteresowania z jego strony – jest, to jest, nie ma – to trudno. 😊 Maluch nie do końca wie co można z taką grzechotką zrobić i często (kiedy tylko zegnie nadgarstek) wypada mu ona z rączki.

    To właśnie zazwyczaj wtedy Rodzice zaczynają zastanawiać się czy z ich maluszkiem na pewno wszystko jest w porządku… Czy w tym wieku dziecko nie powinno już przypadkiem wykazywać żywego zainteresowania takim przedmiotem? Przecież ta grzechotka jest naprawdę fajna! 😉

    Spokojnie! 😊 To jeszcze nie czas. Trzeci miesiąc życia to przede wszystkim praca w linii środkowej i poznawanie własnego ciała, skupianie wzroku i podążanie wzrokiem za pokazywanym przedmiotem.

    Dziecko po zauważeniu zabawki skupia na niej wzrok i wykorzystując jeszcze dość obszerne ruchy ramion zaczyna kierować rączki w jej kierunku – uderza o nią, ale nie jest jeszcze w stanie „świadomie” jej uchwycić.

    >>>ZOBACZ KURSY<<<

    4. MIESIĄC ŻYCIA

    W 4. miesiącu życia, czyli w okresie silnej symetrii, dziecko coraz lepiej zaczyna kontrolować swoje ciało. Doskonali koordynację prawej i lewej strony, a my możemy zauważyć, że jego ruchy stopniowo zmieniają się z przypadkowych, na coraz bardziej celowe, ukierunkowane na osiągnięcie konkretnej korzyści. 😊

    Maluch, który kończąc 3. miesiąc życia osiągnął już symetryczny podpór na przedramionach na tyle ustabilizował już swoją obręcz barkową, że teraz, w leżeniu na pleckach jest w stanie wysunąć wyprostowaną rączkę w górę, w przestrzeń wbrew działaniu siły grawitacji. Stabilny tułów zapewnia mu dobrą bazę do wykonywania coraz bardziej izolowanych ruchów.

    Oczywiście koordynacja pozostawia jeszcze sporo do życzenia, ale przecież na wszystko potrzeba czasu.

    Dziecko zaczyna obserwować swoje dłonie (to zawsze był dla mnie jeden z najbardziej uroczych etapów rozwoju 😉), wkłada je do buzi, kieruje rączki w górę, w stronę zabawki, próbuje chwytać ją i trzymać, choć nie każda próba zakończona jest sukcesem.

    Maluch nie potrafi również jeszcze sprawnie manipulować przedmiotami. Ruchy mogą wyglądać na mało eleganckie, dość obszerne, a dziecko nie do końca potrafi jeszcze wyczuć zarówno szybkość, jak i moment „zakończenia” ruchu. To dlatego często, zamiast chwycić zabawkę, po prostu w nią uderza.

    Początkowo więcej sukcesów w sięganiu odnosi, kiedy zabawka pokazywana jest na wysokości jego klatki piersiowej, ale z każdym dniem doskonali „sprowadzanie wzroku” dół.

    Stopniowo sięga do zgiętych kolanek i próbuje na nie popatrzeć.

    Sięgając do ud/ kolanek, a później podudzi, dziecko pracuje nad rotacją zewnętrzną w barkach, a rotacja zewnętrzna to przecież też ich obniżenie. 😊

    Sprowadzanie wzroku w dół to z kolei lepsza współpraca grup mięśniowych…

    W 4. miesiącu życia dziecko może uchwycić już zabawkę o ile „dopasujemy” jej ułożenie do ułożenia rączek dziecka (czyli kiedy zabawka dotknie dłoni od strony małego palca tak, że maluch będzie w stanie objąć ją paluszkami – tzw. chwyt łokciowy).

    5. MIESIĄC ŻYCIA

    Bardziej świadomy i precyzyjny chwyt to dopiero okolice 5. miesiąca życia. Koordynacja oko – ręka jest coraz lepsza, a maluch, chcąc uchwycić przedmiot lokalizuje go wzrokiem, otwiera rączki i stopniowo zaczyna dopasowywać ułożenie ręki do przedmiotu.

    Dziecko, które do tej pory sięgało raczej OBURĄCZ, teraz sięga zazwyczaj jedną ręką w sytuacji, kiedy dany przedmiot pokazywany jest wyraźnie z boku.

    W wieku 5. miesięcy maluch zaczyna chwytać przedmioty dobrowolnie, przesuwa je w obręb pola widzenia i obserwuje, natomiast do sprawnego manipulowania przedmiotami potrzeba jeszcze trochę czasu i… jeszcze większej dynamicznej stabilności w obrębie obręczy barkowej.

    Wbrew pozorom to naprawdę trudne zadanie. Po pierwsze – trzeba utrzymać kontrolę swojej pozycji. Po drugie – wysunąć rączki w górę wbrew działaniu siły grawitacji… W rączkach znajduje się zabawka, a do manipulacji potrzebne są drobne, precyzyjne ruchy palców… zamykanie i otwieranie dłoni… Ufff… Jeszcze sporo pracy…

    Na szczęście motywacja jest duża, bo przecież zabawka to naprawdę ciekawa sprawa. 😉 Tutaj szeleści, tam coś się obraca… Intrygujące, prawda? 😉

    Z każdym kolejnym miesiącem dziecko jeszcze bardziej doskonali swoje umiejętności.

    W 6. miesiącu potrafi uderzać o siebie przedmiotami trzymanymi w obydwóch rączkach i szuka wzrokiem przedmiotu, który zniknął z jego pola widzenia. Chwyt zaczyna stawać się coraz bardziej precyzyjny…

    Ale o tym już niebawem, bo nie wiem czy ktokolwiek z Was dotarł do tego momentu. 😊

    PODSUMOWANIE:

    – O ile skupianie wzroku na zabawce pokazywanej z boku, z niezbyt dużej odległości pojawia się już wcześniej (powinno być już obecne w końcówce pierwszego miesiąca życia), to wysuwanie rączek w stronę zabawki jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem,

    – w 3. miesiącu życia dziecko łączy rączki w linii środkowej ciała, bawi się nimi i wkłada je do ust, ale włożona do rączki zabawka po chwili z niej wypada,

    – 4. miesiąc życia to wyprowadzanie rączek w przestrzeń i praca przeciwko sile grawitacji. Dziecko obserwuje swoje dłonie i zbliża rączki w stronę zabawki, która pokazywana jest na wysokości klatki piersiowej. Potrafi uchwycić przedmiot, jeśli ten dotknie jego dłoni od strony małego palca, ale większość czasu spędza na „uderzaniu” rączkami o przedmiot. Nie potrafi jeszcze w pełni świadomie „rozluźnić” chwytu, manipulować przedmiotami czy przekładać zabawki z rączki do rączki,

    – w 5. miesiącu życia potrafi świadomie uchwycić przedmiot i obserwować zabawkę w polu widzenia, choć manipulowanie nią i precyzyjne ruchy palcami są nadal trudne do wykonania…

    – w kolejnych miesiącach dziecko nadal doskonali swoje umiejętności. 😊

    CIEKAWOSTKI:

    – aby chwytanie przedmiotów było możliwe dziecko potrzebuje: fiksacji (zatrzymania) wzroku na przedmiocie, wystarczającej stabilności tułowia i obręczy barkowej, dobrej kontroli głowy, symetrii, poczucia linii środkowej ciała i… dobrej motywacji – dlatego… pracę nad sięganiem rączkami w stronę zabawki warto zacząć właśnie od tych elementów (więcej o pracy ze skupianiem wzroku, zabawą w linii środkowej, zabawami w podporach znajdziesz w moim e-booku o zabawach z dzieckiem >>>ZOBACZ<<<)

    – położenie ręki na tułowiu dziecka może wspomóc wysuwanie rączek w stronę zabawki,

    – początkowo warto pokazywać zabawkę z boku, (na wprost oczu) i powoli przesuwać ją w kierunku linii środkowej ciała,

    – warto pamiętać, że sprowadzanie wzroku w dół sprzyja doskonaleniu współpracy grup mięśniowych, dlatego najpierw pokazujemy zabawkę na wysokości klatki piersiowej, a następnie „sprowadzamy ją w dół” i pokazujemy na wysokości pępka,

    – planując wspólne zabawy dobrze pamiętać o tym, aby nie stwarzać zbyt wielu sytuacji, w których dziecko „przyciąga” zabawkę do siebie – to, co jest ważne w tym okresie, to ODPYCHANIE się od podłoża, praca „do góry”, przeciwko sile grawitacji, dlatego oczywiście – pozwalamy maluchowi odnieść sukces, ale pamiętamy o tym, że to właśnie ODPYCHANIE pomaga budować centralną stabilność tułowia (więcej na temat wzorca pchania i wzorca podciągania przeczytasz tutaj: >>>PRZEJDŹ<<<)

    – jeśli maluszek ma trudności z otwarciem rączek, planując wspólne zabawy warto pomyśleć o wybraniu dużych, lekkich zabawek (np. piłka plażowa) tak, aby maluch – chcąc je objąć – był zmuszony otworzyć dłonie. Dobrze sprawdza się w tej roli również twarz Rodzica. 😉 (więcej na ten temat w moim e-booku o zabawach >>>PRZEJDŹ<<<, a także we wpisie o obręczy barkowej >>>PRZEJDŹ<<<)

    OK 😉 Więcej dzisiaj nie piszę, choć mam poczucie, że to dopiero skromny początek tematu. 🙂

    *Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.

    Potrzebujesz więcej informacji i praktycznych wskazówek na temat rozwoju?

    Znajdziesz je w moich Kursach on-line! SPRAWDŹ!

    Źródła:

    *Bly Lois: „Motor Skills Acquisition in the First Year”; Therapy Skill Builders, 1995

    **Cara F.Dosman; Debbi Andrews;Keith J. Goulden: Paediatrics & Child Health, 2012; 17 (10): 561–568

    Twoje udostępnienie wiele dla mnie znaczy, dziękuję! ❤️
       
    1 Comment
    chwytdziecko nie chwyta zabawkiod kiedy dziecko chwyta grzechotkęrozwój chwytu
    • Zabawy dla ptaszków, czyli jak się bawić z dziećmi prezentującymi… chód gołębi ☺

    • 5 propozycji zabaw wspierających kluczowe umiejętności w DRUGIM półroczu życia

    Zobacz również

    Cofnięta rączka w leżeniu na brzuszku? Zobacz co może pomóc!

    13 marca 2019

    KROK PO KROKU- Jak obrócić dziecko z plecków na brzuszek i odwrotnie.

    30 kwietnia 2019
    niemowlę raczkuje

    Twoje dziecko czworakuje? ZABEZPIECZ KOMODĘ!

    1 października 2018

    1 Comment

  • Reply Pamela 15 lutego 2021 at 08:41

    Bardzo przydatny artykuł. A jakie są widełki czasowe na umiejętność chwytania zabawek? Moja córka ma 5.5mca i w ogóle jej to nie wychodzi. Już od kilku tygodni bawi się rączkami, wkłada je do buzi, składa 'do modlitwy’, ale nie sięga po zabawki, ani nie wkłada ich to buzi. Ćwiczę z nią, próbuje wkładać sama w dłoń, pokazywać różne faktury, ale nadal nic. Zaczynam się martwić, że coś jest nie tak. Poza tym rozwija się bardzo ładnie. Będę wdzięczna za odpowiedz. Pozdrawiam!

  • Odpowiedź Anuluj

O mnie

 

 

Nazywam się Małgorzata Paleczny. Jestem pełnoetatową żoną, mamą i fizjoterapeutą. Kocham to, co robię i choć moja doba nigdy się nie kończy, postanowiłam założyć bloga.

 

Piszę o rozwoju psychoruchowym dziecka od narodzin, pokazuję sposoby na jego wspieranie, a także opowiadam historie z barwnego życia naszej sześcioosobowej rodziny 😉

 

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.

KOMPLETUJESZ WYPRAWKĘ? ZOBACZ O CZYM WARTO POMYŚLEĆ!

TWÓJ MALUSZEK JEST JUŻ NA ŚWIECIE? SPRAWDŹ CO DLA CIEBIE MAM!

Jesteś w ciąży? Sprawdź PAKIET OD 8 SPECJALISTÓW!

ZOBACZ PAKIET

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 0-3 miesiące

KUP KURS 0-3

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 4-7 miesięcy

ZAPISZ SIĘ

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 8-18 miesięcy

KUP KURS 8 - 18

E-BOOKI O NAJFAJNIEJSZYCH ZABAWACH!

E-book o zabawach z dzieckiem :)

ZOBACZ E-BOOK

E- book o zabawach po roczku.

ZOBACZ E-BOOK

E-book o leżeniu na brzuszku :)

ZOBACZ E-BOOK

Q&S czyli… pytania i podpowiedzi

ZOBACZ Q&S

NOWY E-BOOK! SPRAWDŹ!

JEŚLI TO, CO ROBIĘ JEST DLA CIEBIE WARTOŚCIOWE, MOŻESZ POSTAWIĆ MI KAWĘ! :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dołącz do naszej wyjątkowej Społeczności!

List od M

NOWOŚĆ! AUDIOBOOK Z ZABAWAMI!

ZOBACZ AUDIOBOOK

Zobacz nas na Facebook

WYBIERZ TEMAT, KTÓRY CIĘ INTERESUJE:

  • 0-3 miesiące
  • 4-7 miesięcy
  • 8- 18 miesięcy
  • Bez kategorii
  • Czworakowanie
  • Leżenie na brzuszku
  • Mięśnie brzuszka
  • Napięcie mięśniowe
  • Obroty
  • Pełzanie
  • Pionizacja i chód
  • RÓŻNE
  • Siad
  • Stopy
  • UMIEJĘTNOŚCI:
  • Unoszenie nóżek
  • WIEK DZIECKA:
  • Wysoki podpór

mama_fizjoterapeuta

mama_fizjoterapeuta
Kochani, dzisiaj przychodzę z małą aktualizacją i… krótką refleksją dotyczącą rozwoju…
🔥 Kurczę… to naprawdę tak działa! Każde dziecko inne! Każde rozwija się na swój wyjątkowy, niepowtarzalny sposób… ❤️
👉 A jak Jest u Ciebie?
👉 Czy któremuś z moich dzieci możesz przybić rozwojową piątkę?🖐️
👉 A może… jesteście dopiero na samym początku tej wspaniałej drogi?
Jeśli tak, to pamiętaj, że możesz wskoczyć do mojego rozwojowego newslettera! ❤️
Kiedy podasz wiek dziecka, będę mogła wysyłać do Ciebie wiadomości adekwatne do tego, nad czym aktualnie Twój Maluszek pracuje.💪
I tak, aż do końca pierwszego roku życia!
💥 Tutaj możesz się zapisać: https://newsletter-mamafizjoterapeuta.gr8.com/
A jeśli chcesz poznać proste i fajne rozwojowe zabawy, zerknij do tego wpisu:
➡ PIERWSZE PÓŁROCZE ŻYCIA: https://mamafizjoterapeuta.pl/2019/10/29/5-wspierajacych-zabaw-z-dzieckiem/
➡ DRUGIE PÓŁROCZE ŻYCIA: https://mamafizjoterapeuta.pl/2019/10/29/5-wspierajacych-zabaw-z-dzieckiem/
Jeśli to, co robię jest dla Ciebie wartościowe, wiesz co robić. 😉
❤️💬✈📝
Dziękuję!
Ps. Jeszcze więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w moich kursach on-line oraz e-bookach: https://sklepmamafizjoterapeuta.pl/
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #tataidziecko #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rozwojtoniewyscig #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #zabawyzniemowlakiem
🔥Refluks... Co przyniosło ulgę Twojemu Malusz 🔥Refluks... Co przyniosło ulgę Twojemu Maluszkowi? 🤔
Ulewanie u niemowlaka chyba nikogo nie dziwi. Małe dzieci po prostu „tak mają” - pokarm wydostaje się na zewnątrz, a mały człowiek niespecjalnie wydaje się być tym przejęty…
Kłopot pojawia się wtedy, kiedy kwaśna treść żołądkowa podrażnia delikatną śluzówkę przełyku powodując ból lub uczucie dużego dyskomfortu. 🔥🔥🔥
👉 Jak myślisz – czy to może mieć wpływ na aktywność dziecka?
👉 Oczywiście, że tak!
W gabinecie spotykam bardzo wiele Maluszków, które trafiają do mnie z podejrzeniem „wzmożonego napięcia mięśniowego”, podczas gdy owo napięcie jest jedynie reakcją obronną na ból, który odczuwają… 🙄
Wtedy, zamiast usilnie forsować zdobywanie kolejnych umiejętności, w pierwszej kolejności zalecam wizytę u gastrologa dziecięcego w celu wykluczenia refluksu i ewentualnego ustalenia jego przyczyn…
W przeciwnym wypadku moja praca byłaby jedynie walką z wiatrakami. Stresującą dla mnie samej, dla dziecka i Rodziców…
A przecież nie o to tutaj chodzi…
🔥🧐 Dlatego… oczy szeroko otwarte i do dzieła!
👉 O tym, jak cofanie się treści pokarmowej może wpływać na rozwój pisałam na blogu: 
https://mamafizjoterapeuta.pl/2019/04/04/ulewanie-a-rozwoj/
Jeśli to, co robię jest dla Ciebie wartościowe, wiesz co robić.
💬📝✈❤️
Dziękuję!
Ps. Aktywne linki do wpisów, które mogą Cię zainteresować, znajdziesz w mojej dzisiejszej relacji.
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #tataidziecko #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rozwojtoniewyscig #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #zabawyzniemowlakiem #refluks
Halo, halo! 📣📣📣 Przychodzę ogłosić, ż Halo, halo! 📣📣📣
Przychodzę ogłosić, że właśnie ruszyły zapisy na (czwartą już!) edycję Waszego ulubionego webinaru o dotyku! 🔥
Kto jeszcze nie uczestniczył, niech wskakuje!
👉 https://webinar-ogromna-moc-dotyku.gr8.com/
👉 Co? ➡ Webinar
👉 O czym? ➡ O tym, jak ogromna moc tkwi w naszych rękach!
👉 Kiedy? ➡ We wtorek, 10 maja o godz. 20.00
👉 Gdzie? ➡ On-line, więc... u Ciebie w domu 🏠
👉 Dla kogo? ➡ Dla tych, którzy jeszcze czekają 🤰 lub niedawno powitali na świecie swoje Maleństwo. 🤱
🔥🔥🔥 To z kim się widzę?
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #tataidziecko #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #wyprawka #wyprawkadlamalucha
Poduszka dla niemowlaka...
Teoretycznie każdy już wie, ale myślę, że warto przypomnieć...
👉 Ja sama... kiedy spodziewałam się swojego pierwszego dziecka (aaa! To już prawie 12 lat!!!) nie miałam takiej świadomości...
👉 Co prawda intuicyjnie nie stosowaliśmy poduszek, ale na przykład dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że kołderka, którą tak starannie wybieraliśmy, okazała się w tym pierwszym okresie kompletnie nieprzydatna...
Po prostu bałam się położyć pod nią synka i Franek spał w specjalnym śpiworku...
Z kołderki zaczęliśmy korzystać dopiero w okolicach roczku... 🙈
👉 Co do poduszki i ograniczenia swobody ruchów - starsze niemowlęta z pewnością sobie z tym poradzą, ale dla najmłodszych, u których ryzyko pojawienia się spłaszczenia jest przecież największe, poduszka może stanowić naprawdę duże wyzwanie...
🔥 Płaskie, stosunkowo twarde podłoże - to jest to, czego tygryski potrzebują najbardziej! 👌😉❤️
Więcej ważnych informacji na temat poduszek znajdziesz w tym wpisie:
👉 https://mamafizjoterapeuta.pl/2020/06/30/to-od-kiedy-w-koncu-ta-poduszka/
Jeśli uważasz, że to ważne informacje, poślij je dalej.
Dziękuję! 🙌
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #tataidziecko #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #wyprawka #wyprawkadlamalucha
To naturalne, że myśląc o rozwoju Maluszka moż To naturalne, że myśląc o rozwoju Maluszka może nam się wydawać, że im wcześniej mały człowiek będzie zdobywał poszczególne umiejętności, tym lepiej...
Czasami podświadomie do tego dążymy, bo np. odczuwamy w tej kwestii presję otoczenia... 🙄
💥 Jednak warto pamiętać, że w rozwoju liczy się nie tylko ILOŚĆ tego, co dziecko potrafi. („Czy JUŻ siedzi?”)
Ważna jest również JAKOŚĆ prezentowanych przez Malucha aktywności („JAK siedzi”).
👉 Jak jest u Ciebie?
Odczuwasz czasami taką presję? 🤔
Wpisy, które warto przeczytać znajdziesz tutaj (niestety nie da się wstawić aktywnych linków, dlatego warto skopiować adres i wkleić go do okna przeglądarki internetowej)
✅ O OKNACH ROZWOJOWYCH: 👉https://mamafizjoterapeuta.pl/2018/11/26/okna-rozwojowe-cz-1/
✅ O KOLEJNOŚCI, W JAKIEJ POSZCZEGÓLNE UMIEJĘTNOŚCI ZACZYNAJĄ SIĘ POJAWIAĆ: 👉https://mamafizjoterapeuta.pl/2020/11/09/sekwencyjnosc/
✅ O ROLI DOŚWIADCZEŃ W ŻYCIU MAŁEGO CZŁOWIEKA: 👉https://mamafizjoterapeuta.pl/2019/05/08/czy-mozemy-wplynac-na-budowe-mozgu-dziecka/
✅ O TYM CZY KONIECZNIE MUSIMY WSPIERAĆ ROZWÓJ NASZEGO DZIECKA: 👉https://mamafizjoterapeuta.pl/2021/12/14/czy-naprawde-musimy-wspierac-rozwoj-swojego-dziecka/
💥 Jeśli to, co robię jest dla Ciebie wartościowe, wiesz co robić:
❤️💬✈📝 
Dziękuję! 🙌
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #tataidziecko #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rozwojtoniewyscig #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #zabawyzniemowlakiem
Rowerek biegowy to naprawdę fajna sprawa. 👌 I Rowerek biegowy to naprawdę fajna sprawa. 👌
I choć z pewnością jest to rzecz, o której warto pomyśleć, to nie wszystkie dzieci zapałają do niego taką samą miłością...
💥 Mój pierwszy syn podchodził do tematu raczej obojętnie - zdecydowanie wolał swój ukochany gokart, bo prowadzenie go bardziej przypominało jazdę samochodem. 🙈
💥 Dwie córeczki jeździły bardzo chętnie, choć u nich zainteresowanie rowerkiem biegowym pojawiło się dopiero w okolicach trzeciego roku życia.
💥 Tadzio... wymiata. 🚴‍♂
Aż strach pomyśleć co będzie dalej. 🙈
➡ Czy w naszym przypadku rowerek biegowy ułatwił naukę jazdy na rowerze z pedałami? 🤔
Zdecydowanie tak! Dziewczyny bardzo płynnie przesiadły się na taki rower, podczas gdy Franek potrzebował w tej kwestii większego wsparcia... Ale dzisiaj nie o tym...(O tym co może być pomocne przy nauce jazdy na dwóch kółkach już niebawem)
👉 Jak dobrze dopasować rozmiar rowerka biegowego?
👉 Jakie zabawy mogą wesprzeć naukę jazdy na takim sprzęcie?
👉 Od kiedy rowerek biegowy będzie fajnym pomysłem?
Na te pytania odpowiadam właśnie dziś.❤️
✅ A jak jest u Was? Macie już jakieś doświadczenia z rowerami biegowymi? 🤔
Więcej na temat rozwoju i zabaw - dla tych całkiem malutkich, ale też ciut większych, znajdziesz na blogu:
Sprawdź:👉 https://mamafizjoterapeuta.pl/
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #marcowemamy #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #rodzewmarcu #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #rowerekbiegowy #zabawyzdzieckiem #tataidziecko
O spowijaniu można usłyszeć wiele rzeczy - czas O spowijaniu można usłyszeć wiele rzeczy - czasami zupełnie ze sobą sprzecznych... 🤔
Dla jednych osób coś, bez czego nie wyobrażają sobie życia z Maluszkiem. 
Dla innych... niepotrzebna praktyka...
👉 Ale temat spowijania (jak z resztą wiele tych "okołodziecięcych") nie jest czarno - biały...
Zobacz co warto o nim wiedzieć.
Więcej informacji znajdziesz we wpisie na blogu: 👉https://mamafizjoterapeuta.pl/2021/11/22/spowijanie/
👉👉👉 A jak było/ jest u Was? Próbowaliście? Daj znać w komentarzu! ❤️
#mamafizjoterapeuta #rozwojdziecka #rozwojniemowlaka #noszeniemaznaczenie #niemowle #noworodek #noworodekwdomu #dziecko #przyjaznapielegnacja #mamaidziecko #marcowemamy #jestemmama #mamąbyć #jestemwciazy #ciąża #ciąża2022 #rodzew2022 #rodzewmarcu #bedemama #mamawdwupaku #sercepodsercem #poród #brzuszekciążowy #dzidziuś #maluszek #mojewszystko #jestembojestes #spowijanie
Kochani, to już dzisiaj!😍 Kolejna edycja webin Kochani, to już dzisiaj!😍
Kolejna edycja webinaru o tym, jak "przetrwać" pierwsze miesiące z niemowlakiem i nie zwariować.
Będzie luźno i wspierająco, czyli... jak zwykle. 😊
Przy okazji mam zamiar przemycić kilka ważnych, fizjoterapeutycznych treści - kto jeszcze nie był, ma szansę skorzystać!💪
Pamiętajcie, że warto być na żywo! Dlaczego? Zobaczycie sami! ❤️
Do zobaczenia niebawem! ❤️
#juzjestem #witajnaswiecie #porod #noworodek #noworodekwdomu #maluszek #rodzew2022 #rodzewmarcu #marcowemamy #mojewszystko #jestembojestes #mamaisyn #mamaidziecko #mamabyc #macierzyństwo #noszeniemaznaczenie #przyjaznapielegnacja #rodzewkwietniu #ciąża #mamaicorka #rozwojdziecka
Load More... Follow on Instagram

2021 - MamaFizjoterapeuta Małgorzata Paleczny.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda