Zabawy z dzieckiem mogą być wspaniałą przygodą dla obydwóch stron. 😉 Zobacz jak zaplanować wspólny czas w taki sposób, by wspierać naturalny rozwój malucha na poszczególnych etapach jego życia.
Oto 6 prostych zasad, dzięki którym pomysły będą same przychodzić Ci do głowy! 😉
- Obserwuj. 🙂 Nikt nie zna Twojego dziecka tak, jak Ty sama ! To Ty najlepiej wiesz kiedy jest głodne, kiedy chce mu się spać, a kiedy… ma ochotę na zabawę i co je w danym momencie może najbardziej zainteresować. Dlatego obserwuj je uważnie i… zaufaj! Zaufaj sobie i działaj! 😉
- Kieruj się raczej umiejętnościami, niż wiekiem. Oczywiście, kalendarze rozwojowe zakładają zdobywanie przez dziecko kolejnych umiejętności w określonym wieku, ale… warto pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie, dlatego bardziej zasadne wydaje się być branie pod uwagę tego, co aktualnie maluszek potrafi i do czego zmierza… Widząc na przykład, że dziecko z leżenia na pleckach przetacza się na boczek, możemy domyślić się, że „kombinuje” jak tutaj obrócić się na brzuszek. ;). W ocenie i planowaniu mogą być pomocne tzw. OKNA ROZWOJOWE >>>ZOBACZ<<<
- Bardzo często mniej znaczy więcej. Nie, nie musisz obrabować zabawkowego, żeby Twoje dziecko było szczęśliwe. 😉 Tak naprawdę mogłoby obejść się zupełnie bez zabawek gdyby tylko mama była blisko… 😉 Poza tym… czy wiesz ile fantastycznej zabawy może przynieść np. zwykła tetrowa pieluszka? Jak fanie można się za nią schować, jak perfekcyjnie pomaga masować dziąsełka, jak można „zakopać” w niej grzechotkę, żeby później ją odnaleźć? 😉
- Przewiduj. Nie masz pomysłu na zabawy? Nie wiesz jak się do tego zabrać? Jakie zabawy mogą być ciekawe i równocześnie… wspierać rozwój malucha? Przeczytaj do końca ten wpis. 😉 Znajomość poszczególnych etapów rozwoju i świadomość tego, nad jakimi umiejętnościami aktualnie pracuje Twoje dziecko może pobudzić Twoją kreatywność. 😉
- Daj sobie i dziecku… CZAS 😉 Taaak, wiem, że w domu jest milion rzeczy do zrobienia i jak ogarniesz jedno, to już w kolejce czeka kilka kolejnych zadań, ale… gwarantuję Ci – to normalne! 😉 Nie jesteś w tym osamotniona – każdego dnia w Polsce ponad 1000 kobiet zostaje mamami i dołącza do naszego grona. 😉 Poza tym… co się stanie, jeśli obowiązki poczekają trochę dłużej? Twoje dziecko przecież już nigdy nie będzie takie, jak teraz…
- Nie planuj. 😉 Nie ma chyba nic gorszego niż… zaplanowanie sobie czegoś. Nie wiem czy też tak macie, ale moje doświadczenie poczwórnej mamy nauczyło mnie… pokory. Jeśli coś skrupulatnie zaplanuję, to już wiem, że mogę się z tym pożegnać… 😉
Pamiętam, jak kilka lat temu, budując dom… podjęliśmy z mężem decyzję, że nie wyjeżdżamy nigdzie na wakacje. Wiadomo: budowa = studnia bez dna…
Zamiast tego postanowiliśmy, że pojedziemy na 3 dni nad morze- taki minimalnie przedłużony weekend. Pomysł dość ekstremalny, bo mieszkamy na południu Polski, ale chcieliśmy chociaż na chwilę zmienić otoczenie tym bardziej, że nasz synek bardzo marzył, żeby zobaczyć morze… I co się wydarzyło??? Dwa dni przed wyjazdem nasza ośmiomiesięczna córeczka złapała… rotawirusa… Było to o tyle niezwykłe, że chorowała pierwszy raz w życiu. Przeszło… dokładnie w dzień, w który mieliśmy wracać i przez następny rok, albo nawet dłużej nie zachorowała więcej...
Pojechaliśmy więc kolejnego lata. 😉
Od tamtej pory nie planuję. 😉 Tzn. lubię mieć ogólny zarys, ale biorę to, co daje życie.
Poza tym… najlepsze pomysły pojawiają się… spontanicznie 😉
OK, ALE WRÓĆMY DO ZABAW 🙂
Tak, jak pisałam – fajnie dopasować je do aktualnych możliwości dziecka. Poniżej podaję tylko PRZYKŁADY, które są skromnym początkiem tego, co możecie stworzyć sami. Życzę Wam aby nic nie ograniczało Waszej kreatywności 😉
0-3 miesiące
Najważniejszymi
zmysłami, dzięki którymi dziecko odbiera otaczający je świat jest zmysł
dotyku oraz słuch. Wzrok jest zmysłem, który dopiero się rozwija, dlatego w
tym okresie maluch zdecydowanie bardziej reaguje na dotyk i dźwięk. Oczywiście
podczas zabawy warto stymulować również wzrok, ale trzeba mieć na uwadze, że
w tym okresie dziecko nie jest w stanie rozróżnić zbyt wielu szczegółów.
Wiedząc,
jakie umiejętności nabywa maluch w pierwszych 3 miesiącach życia, można z
łatwością dobrać odpowiednie zabawy w taki sposób, aby wspierały jego naturalny
rozwój.
NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI TRZYMIESIĘCZNEGO DZIECKA
- dziecko potrafi zatrzymać wzrok na pokazywanym przedmiocie. W wieku około 2. miesięcy wodzi wzrokiem za zabawką w taki sposób, że porusza w tym celu główką. Trzeci miesiąc to już izolowane ruchy gałek ocznych – maluch wodzi wzrokiem za zabawką, a główka pozostaje nieruchoma,
- w leżeniu na pleckach dziecko osiąga symetrię ciała. Kręgosłup równomiernie, na całej długości, przylega do podłoża. Maluch łączy rączki przed klatką piersiową, wkłada je do buzi, dłonie są na wpół otwarte,
- w leżeniu na brzuszku dziecko potrafi symetrycznie podeprzeć się na przedramionach, bioderka przylegają do podłoża, a łokcie znajdują się w linii barków.
PROPOZYCJA
ZABAWY:
W tym wieku
najfajniejsze zabawy to takie, dzięki którym stymulujemy najważniejsze w tym
wieku zmysły. Świetnie sprawdzą się więc:
- masażyki, dotykanie malucha, masaże stópek – delikatnie, ale stanowczo, najlepiej całą dłonią,
- mówienie, szeptanie do dziecka raz z jednej, raz z drugiej strony,
- zabawy, podczas których dziecko łączy rączki w linii środkowej ciała,
- pokazywanie dziecku zabawki lub zachęcanie malucha do skupiania wzroku na własnej twarzy – warto przy tym pamiętać, że pokazywany przedmiot nie powinien znajdować się zbyt daleko i najlepiej, jeśli będzie pokazywany raz z jednej, raz z drugiej strony – dziecko w tym wieku jeszcze nie do końca wyraźnie jest w stanie dostrzec przedmiot pokazywany w linii środkowej ciała, ponieważ wymaga to dobrej współpracy obydwóch półkul mózgowych, która pojawia się dopiero w połowie 4. miesiąca życia.
3-6 MIESIĘCY
NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- w tym wieku dziecko coraz lepiej widzi, coraz pewniej czuje się zarówno w leżeniu na brzuszku, jak i na plecach, dlatego zaczyna eksperymentować z przenoszeniem ciężaru ciała na boki,
- pod koniec 6. miesiąca życia śmieje się w głos, gaworzy, rozgląda się za zabawką, która upadła, lubi zabawę a-kuku,
- sprawnie przekłada zabawkę z rączki do rączki, sięga dłońmi w kierunku ud, następnie kolan, podudzi i stóp, dostrzega i zaczyna obserwować swoje rączki przed klatką piersiową,
- z leżenia na pleckach potrafi obrócić się na bok, a w leżeniu na brzuszku podpiera się coraz wyżej, nawet na wyprostowanych rączkach. Zaczyna sięgać po zabawkę, która znajduje się z jednej lub z drugiej strony,
PROPOZYCJA
ZABAWY
W tym wieku najfajniejsze zabawy to takie, które dają dziecku informację o własnym ciele oraz pokazują mu jak przenosić ciężar ciała na boki, jak skupiać wzrok na przedmiocie i bawić się zabawką w linii środkowej, jak przygotować się do obrotów… Świetnie sprawdzi się więc:
- w leżeniu na pleckach pokazywanie zabawki raz z jednej, raz z drugiej strony, ale już nieco dalej niż poprzednio,
- w leżeniu na brzuszku układanie przedmiotu raz z prawej, raz z lewej strony tak, aby zachęcić malucha do sięgania po niego raz jedną, raz drugą rączką,
- nadal fantastyczną „zabawką” jest twarz rodzica, więc mówienie do dziecka, szeptanie, zabawa w a-kuku świetnie się sprawdzą,
- masaż może być świetnym lekarstwem na wieczorne marudzenie. Podczas masażu można już nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, mówić do niego, opowiadać np. teraz masujemy Twoją nóżkę, rączkę… itp.
6-9 MIESIĘCY
NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- w tym wieku pojawiają się pierwsze próby przechodzenia do wyższych pozycji,
- około 6. miesiąca życia, w leżeniu na brzuszku pojawia się wysoki podpór, a około 9. miesiąca- pozycja czworacza,
- w połowie tego okresu dziecko w leżeniu na pleckach potrafi już praktycznie wszystko – łapie się za stopy, wkłada paluszki stóp do buzi, potrafi samodzielnie obrócić się z plecków na brzuszek,
- w leżeniu na brzuchu podpiera się na wyprostowanych rączkach, obraca wokół własnej osi, bawi się leżąc na boku, a następnie przyjmuje pozycję czworaczą. Czasami nawet siada. Potrafi obrócić się z brzuszka na plecy, pełza,
- w czworakach buja się w przód i w tył,
- w tym wieku maluch potrafi już na dłużej skoncentrować wzrok na przedmiocie, dłużej jest w stanie zainteresować się zabawką, potrafi równocześnie trzymać 2 różne przedmioty i uderzać nimi o siebie,
- samodzielnie bawi się w a-kuku zakrywając dłońmi swoje oczka, szuka przedmiotu, który upadł, zaczyna celowo rzucać przedmiotami i sprawia mu to wiele radości,
- gaworzy i potrafi INTONOWAĆ dźwięki, a pod koniec tego okresu potrafi już szeptać,
- może reagować już lękiem na obce osoby,
PROPOZYCJA
ZABAWY:
Najfajniejsze zabawy dla dziecka w tym wieku to takie, które dają odczuć własne ciało, doskonalą zmysł równowagi, chwyt, a także kształtują kontakty społeczne:
- świetnie sprawdza się niezawodny masaż, szczególnie nóżek, podczas którego można rozmawiać z dzieckiem,
- turlanie, zachęcanie malucha do pełzania w stronę zabawki poprzez układanie przedmiotu w większej odległości od malucha,
- zabawy w rzucanie piłeczką, chowanie przedmiotów w koszyczku i np. przykrywanie pieluszką, dawanie dziecku do rączek dwóch przedmiotów tak, aby maluch mógł uderzać jednym o drugi, szukanie zabawki, która upadła, budowanie i burzenie wieży z klocków, w leżeniu na pleckach kopanie dużej piłki/ balonu trzymanego w górze przez rodzica,
- zabawa w intonowanie dźwięków, szeptanie, dotykanie dłońmi dziecka twarzy zarówno swojej, jak i rodzica, oglądanie książeczek…
9-18 MIESIĘCY
NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- dziecko w tym wieku podejmuje pierwsze próby pionizacji – zaczyna wstawać i chodzić – najpierw bokiem, przy meblach, a w dalszej kolejności w przód,
- potrafi pokazać już oko, nos, buzię nie tylko swoją, ale też rodzica, bawi się w kosi łapci, robi pa pa, potrafi łączyć ze sobą poszczególne sylaby w proste, pojedyncze słowa,
- lubi bawić się w chowanego, doskonali coraz bardziej precyzyjny chwyt, znajduje ukryte przedmioty, rzuca piłką, pociąga zabawkę na sznurku,
- rozumie proste zakazy i polecenia, świetnie intonuje i coraz lepiej powtarza proste, usłyszane od rodzica słowa, potakuje lub zaprzecza…
PROPOZYCJA ZABAWY:
W tym wieku doskonalenie równowagi, chwytu, odczuwania własnego ciała i nawiązywanie kontaktów społecznych nadal wysuwa się na pierwszy plan. Dlatego najlepsze dla dziecka w tym wieku są:
- zabawy, w których kontaktujemy się z maluchem za pomocą słów i gestów,
- chowanie przedmiotów, przekładanie piłek/ klocków z jednego pudełka do drugiego, wrzucanie piłek do koszyczka,
- turlanie, kołysanie, taniec z dzieckiem, pokonywanie toru przeszkód– np. z poduszek lub nóg rodzica, zabawa przedmiotami o różnych fakturach i różnej twardości – twarde, miękkie, szorstkie, śliskie, piasek, trawa itp. , wspinanie się, wędrowanie na rękach (np. z piłką/ wałeczkiem pod klatką piersiową), bawienie się w rytm muzyki, wchodzenie i wychodzenie z pudełka, huśtanie się…
Uff… 😉 Teoretycznie dobrnęliśmy do końca, ale tak, jak wspomniałam, to tylko skromny początek… 😉
Optymistyczny akcent na koniec jest taki, że dziecko wcale nie potrzebuje być cały czas „zabawiane”… Naprawdę warto zostawić maluchowi trochę czasu na… NUDĘ, bo wtedy mogą zadziać się niesamowite rzeczy! 🙂
BAWCIE SIĘ DOBRZE!
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.
[autopromocja]
Potrzebujesz gotowych pomysłów na proste, wspierające zabawy z maluszkiem? Sprawdź mój Przewodnik!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwoju, przyjaznej pielęgnacji i zabaw powoli i… KROK PO KROKU? Sprawdź moje kursy on-line!
Kurs, w którym opowiem Ci o wszystkim tym, co najważniejsze w rozwoju maluszka od narodzin do końca trzeciego miesiąca życia.
Dowiesz się czego się spodziewać i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak wspierać naturalny rozwój maluszka podczas codziennych zabaw i pielęgnacji – wszystko bez pośpiechu i presji.
Kurs, dzięki któremu dowiesz się jak przebiega rozwój maluszka od początku czwartego do końca siódmego miesiąca życia i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak podczas codziennej pielęgnacji i zabaw dbać o rozwój psychoruchowy dziecka, które staje się już coraz bardziej ciekawe świata.
Wszystko w przystępnej formie i krok po kroku – tak, aby wdrożenie tych wskazówek w życie było czystą przyjemnością.
Kurs, w którym opowiem Ci o najważniejszych umiejętnościach, które powinien osiągnąć maluszek w tym wieku.
Dowiesz się jakie są czerwone flagi fizjoterapeutyczne i nauczysz, na co zwracać uwagę podczas codziennych zabaw i pielęgnacji.
Moje kursy i e-booki możesz zakupić również w formie VOUCHERA i podarować w prezencie przyszłym lub świeżo upieczonym Rodzicom!
Wystarczy, że po dodaniu produktu do koszyka, zaznaczysz opcję „KUPUJĘ NA PREZENT”
Twoje udostępnienie wiele dla mnie znaczy, dziękuję! ❤️