Zabawy z dzieckiem mogą być wspaniałą przygodą dla obydwóch stron 😉 Zobacz jak zaplanować wspólny czas w taki sposób, by wspierać naturalny rozwój malucha na poszczególnych etapach jego życia 😉 Oto 6 prostych zasad, dzięki którym pomysły będą same przychodzić Ci do głowy 😉
- Obserwuj 🙂 Nikt nie zna Twojego dziecka tak, jak Ty sama 😉 To Ty najlepiej wiesz kiedy jest głodne, kiedy chce mu się spać, a kiedy… ma ochotę na zabawę i co je w danym momencie może najbardziej zainteresować 😉 Dlatego obserwuj je uważnie i… zaufaj 😉 Zaufaj sobie i działaj 😉
- Kieruj się raczej umiejętnościami, niż wiekiem. Oczywiście, kalendarze rozwojowe zakładają zdobywanie przez dziecko kolejnych umiejętności w określonym wieku, ale… warto pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie, dlatego bardziej zasadne wydaje się być branie pod uwagę tego, co aktualnie maluszek potrafi i do czego zmierza… (np. widząc, że dziecko w leżeniu na pleckach przetacza się na boczek możemy domyślić się, że “kombinuje” jak tutaj obrócić się na brzuszek ;)). W ocenie i planowaniu mogą być pomocne tzw. OKNA ROZWOJOWE >>>KLIK<<<
- Bardzo często mniej znaczy więcej. Nie, nie musisz obrabować zabawkowego, żeby Twoje dziecko było szczęśliwe 😉 Tak naprawdę mogłoby obejść się zupełnie bez zabawek gdyby tylko mama była blisko… 😉 Poza tym… czy wiesz ile fantastycznej zabawy może przynieść np. zwykła tetrowa pieluszka? Jak fanie można się za nią schować, jak perfekcyjnie pomaga masować dziąsełka, jak można „zakopać” w niej grzechotkę, żeby później ją odnaleźć??? 😉
- Przewiduj. Nie masz pomysłu na zabawy? Nie wiesz jak się do tego zabrać? Jakie zabawy mogą być ciekawe i równocześnie… wspierać rozwój malucha? Przeczytaj do końca ten wpis 😉 Znajomość poszczególnych etapów rozwoju i świadomość tego, nad jakimi umiejętnościami aktualnie pracuje Twoje dziecko może pobudzić Twoją kreatywność 😉
- Daj sobie i dziecku… CZAS 😉 Taaak, wiem, że w domu jest milion rzeczy do zrobienia i jak ogarniesz jedno, to już w kolejce czeka kilka kolejnych zadań… Ale… gwarantuję Ci- to normalne;) Nie jesteś w tym osamotniona- każdego dnia w Polsce ponad 1000 kobiet zostaje mamami i dołącza do naszego grona 😉 Poza tym… co się stanie, jeśli obowiązki poczekają trochę dłużej? Twoje dziecko przecież już nigdy nie będzie takie, jak teraz…
- Nie planuj 😉 Nie ma chyba nic gorszego niż… zaplanowanie sobie czegoś 😉 Nie wiem czy też tak macie, ale moje doświadczenie poczwórnej mamy nauczyło mnie… pokory 😉 Jeśli coś skrupulatnie zaplanuję, to już wiem, że mogę się z tym pożegnać… 😉
>>>ZOBACZ KURSY<<<
Pamiętam, jak kilka lat temu, budując dom… podjęliśmy z mężem decyzję, że nie wyjeżdżamy nigdzie na wakacje. Wiadomo: budowa= studnia bez dna…
Zamiast tego postanowiliśmy, że pojedziemy na 3 dni nad morze- taki minimalnie przedłużony weekend. Pomysł dość ekstremalny, bo mieszkamy na południu Polski, ale chcieliśmy chociaż na chwilę zmienić otoczenie tym bardziej, że nasz synek bardzo marzył, żeby zobaczyć morze… I co się wydarzyło??? Dwa dni przed wyjazdem nasza 8 miesięczna córeczka złapała… rotawirusa… Było to o tyle niezwykłe, że chorowała pierwszy raz w życiu. Przeszło… dokładnie w dzień, w który mieliśmy wracać i przez następny rok, albo nawet dłużej nie zachorowała więcej 😉
Pojechaliśmy więc kolejnego lata 😉
Od tamtej pory nie planuję 😉 Tzn. lubię mieć ogólny zarys, ale biorę to, co daje życie 😉
Poza tym… najlepsze pomysły pojawiają się… spontanicznie 😉
OK, ale wróćmy do zabaw 😉
Tak, jak pisałam- fajnie dopasować je do aktualnych możliwości dziecka 😉 Poniżej podaję tylko PRZYKŁADY, które są skromnym początkiem tego, co możecie stworzyć sami 😉 Życzę Wam aby nic nie ograniczało Waszej kreatywności 😉
0-3 miesiące
Najważniejszymi
zmysłami, dzięki którymi dziecko odbiera otaczający je świat jest zmysł
dotyku oraz słuch. Wzrok jest zmysłem, który dopiero się rozwija, dlatego w
tym okresie maluch zdecydowanie bardziej reaguje na dotyk i dźwięk. Oczywiście
podczas zabawy warto stymulować również wzrok, ale trzeba mieć na uwadze, że
w tym okresie dziecko nie jest w stanie rozróżnić zbyt wielu szczegółów.
Wiedząc,
jakie umiejętności nabywa maluch w pierwszych 3 miesiącach życia, można z
łatwością dobrać odpowiednie zabawy w taki sposób, aby wspierały jego naturalny
rozwój.
NAJWAŻNIEJSZE
UMIEJĘTNOŚCI 3 MIESIĘCZNEGO DZIECKA
– dziecko potrafi
zatrzymać wzrok na pokazywanym przedmiocie. W wieku około 2 miesięcy wodzi
wzrokiem za zabawką w taki sposób, że porusza w tym celu główką. 3 miesiąc to
już izolowane ruchy gałek ocznych- maluch wodzi wzrokiem za zabawką, a główka
pozostaje nieruchoma.
– w leżeniu
na pleckach dziecko osiąga symetrię ciała. Kręgosłup równomiernie, na
całej długości przylega do podłoża. Maluch łączy
rączki przed klatką piersiową– w linii środkowej, wkłada je do buzi, dłonie
są na wpół otwarte
– w leżeniu
na brzuszku dziecko potrafi symetrycznie podeprzeć się na przedramionach,
bioderka przylegają do podłoża, a łokcie znajdują się w linii barków.
PROPOZYCJA
ZABAWY:
W tym wieku
najfajniejsze zabawy to takie, dzięki którym stymulujemy najważniejsze w tym
wieku zmysły. Świetnie sprawdzą się więc:
– masażyki,
dotykanie malucha, masaże stópek- delikatnie, ale stanowczo, najlepiej całą
dłonią
– mówienie,
szeptanie do dziecka raz z jednej, raz z drugiej strony
– zabawy,
podczas których dziecko łączy rączki w linii środkowej ciała
–
pokazywanie dziecku zabawki lub zachęcanie malucha do skupiania wzroku na
własnej twarzy– warto przy tym pamiętać, że pokazywany przedmiot nie
powinien znajdować się zbyt daleko i najlepiej, jeśli będzie pokazywany raz
z jednej, raz z drugiej strony– dziecko w tym wieku jeszcze nie do końca
wyraźnie jest w stanie dostrzec przedmiot pokazywany na wprost, ponieważ wymaga
to dobrej współpracy obydwóch półkul mózgowych, która pojawia się dopiero w
połowie 4 miesiąca życia.
3-6 MIESIĘCY
– w tym
wieku dziecko coraz lepiej widzi, coraz pewniej czuje się zarówno w
leżeniu na brzuszku, jak i na plecach, dlatego zaczyna eksperymentować
z przenoszeniem ciężaru ciała na boki
– pod koniec
6 miesiąca życia śmieje się w głos, gaworzy, rozgląda się za zabawką,
która upadła, lubi zabawę a-kuku
– sprawnie przekłada
zabawkę z rączki do rączki, sięga dłońmi w kierunku ud, następnie kolan,
podudzi i stóp, dostrzega i zaczyna obserwować swoje rączki przed klatką
piersiową
– z leżenia
na pleckach potrafi obrócić się na bok, a w leżeniu na brzuszku podpiera się coraz wyżej,
nawet na wyprostowanych rączkach. Zaczyna sięgać po zabawkę, która
znajduje się z jednej lub z drugiej strony
PROPOZYCJA
ZABAWY
W tym wieku
najfajniejsze zabawy to takie, które pokazują dziecku jak przenosić ciężar
ciała na boki, jak skupiać wzrok na przedmiocie i bawić się
zabawką w linii środkowej ciała, jak przygotować się do obrotów.
Świetnie sprawdzi się więc:
– turlanie
na boczki
– w leżeniu
na pleckach pokazywanie zabawki raz z jednej, raz z drugiej strony, ale
już nieco dalej niż poprzednio, a po ukończeniu przez dziecko 4,5 miesiąca
życia pokazywanie przedmiotu również w linii środkowej ciała
– w leżeniu
na brzuszku układanie przedmiotu raz z prawej, raz z lewej strony tak,
aby zachęcić malucha do sięgania raz jedną, raz drugą rączką
– nadal
fantastyczną zabawką jest twarz rodzica, więc mówienie do dziecka, szeptanie,
zabawa w a-kuku świetnie się sprawdzą
– masaż
może być świetnym lekarstwem na wieczorne marudzenie. Podczas masażu można już
nawiązać z dzieckiem kontakt wzrokowy, mówić do niego, opowiadać np. teraz
masujemy Twoją nóżkę, rączkę… itp.
6-9 MIESIĘCY
– w tym
wieku pojawiają się pierwsze próby przechodzenia do wyższych pozycji.
– około 6
miesiąca życia, w leżeniu na brzuszku, pojawia się wysoki podpór, a
około 9 miesiąca- pozycja czworacza
– w połowie
tego okresu dziecko w leżeniu na pleckach potrafi już praktycznie wszystko-
łapie się za stopy, wkłada paluszki stóp do buzi, potrafi samodzielnie
obrócić się z plecków na brzuszek
– w leżeniu
na brzuchu podpiera się na wyprostowanych rączkach, obraca wokół własnej
osi, bawi się leżąc na boku, a następnie przyjmuje pozycję czworaczą.
Czasami nawet siada. Potrafi obrócić się z brzuszka na plecy, pełza
– w
czworakach buja się w przód i w tył
– w tym
wieku maluch potrafi już na dłużej skoncentrować wzrok na przedmiocie,
dłużej jest w stanie zainteresować się zabawką, potrafi równocześnie trzymać
2 różne przedmioty i uderzać nimi o siebie
–
samodzielnie bawi się w a-kuku zakrywając dłońmi swoje oczka, szuka
przedmiotu, który upadł, zaczyna celowo rzucać przedmiotami i sprawia mu
to wiele radości
– gaworzy i
potrafi INTONOWAĆ dźwięki, a pod koniec tego okresu potrafi już szeptać
– dobrze rozpoznaje
już twarze i pod koniec tego okresu może reagować już lękiem na obce osoby
PROPOZYCJA
ZABAWY:
Najfajniejsze
zabawy dla dziecka w tym wieku to takie, które doskonalą zmysł równowagi,
chwyt, a także kształtują kontakty społeczne
– świetnie
sprawdza się niezawodny masaż, szczególnie nóżek, podczas którego można
rozmawiać z dzieckiem
– turlanie,
zachęcanie malucha do pełzania w stronę zabawki poprzez układanie przedmiotu w
większej odległości od malucha
– zabawy w rzucanie
piłeczką, chowanie przedmiotów w koszyczku i np. przykrywanie
pieluszką, dawanie dziecku do rączek 2 przedmiotów tak, aby maluch mógł uderzać
jednym o drugi, szukanie zabawki, która upadła, budowanie i burzenie wieży z
klocków, w leżeniu na pleckach kopanie dużej piłki/ balonu trzymanego w
górze przez rodzica
– zabawa w
intonowanie dźwięków, szeptanie, dotykanie dłońmi dziecka twarzy zarówno
swojej, jak i rodzica, oglądanie książeczek
9-18 MIESIĘCY
– dziecko w
tym wieku podejmuje pierwsze próby pionizacji– zaczyna wstawać i
chodzić- najpierw bokiem, przy meblach, a w dalszej kolejności w przód
– potrafi pokazać
już oko, nos, buzię nie tylko swoją, ale też rodzica, bawi się w kosi łapci,
robi pa pa, potrafi łączyć ze sobą poszczególne sylaby w proste, pojedyncze
słowa
– lubi
bawić się w chowanego, doskonali coraz bardziej precyzyjny chwyt,
znajduje ukryte przedmioty, rzuca piłką, pociąga zabawkę na sznurku
– rozumie
proste zakazy i polecenia, świetnie intonuje i coraz lepiej powtarza
proste, usłyszane od rodzica słowa, potakuje lub zaprzecza
PROPOZYCJA
ZABAWY:
– w tym
wieku doskonalenie równowagi, chwytu i nawiązywanie kontaktów społecznych
nadal wysuwa się na pierwszy plan. Dlatego najlepsze dla dziecka w tym wieku są
– zabawy, w
których kontaktujemy się z maluchem za pomocą słów i gestów
–
chowanie przedmiotów, przekładanie piłek/ klocków z jednego pudełka do
drugiego, wrzucanie piłek do koszyczka
– turlanie,
kołysanie, taniec z dzieckiem, pokonywanie toru przeszkód– np. z poduszek
lub nóg rodzica 😉 zabawa przedmiotami o różnych fakturach i różnej
twardości– twarde, miękkie, szorstkie, śliskie, piasek, trawa itp. , wspinanie
się, wędrowanie na rękach (np. z piłką/ wałeczkiem pod klatką piersiową),
bawienie się w rytm muzyki, wchodzenie i wychodzenie z pudełka, huśtanie
się.
Uff… 😉 Teoretycznie dobrnęliśmy do końca, ale tak, jak wspomniałam, to tak naprawdę tylko skromny początek… 😉
Optymistyczny akcent na koniec jest taki, że dziecko wcale nie potrzebuje być cały czas „zabawiane”… 😉 Naprawdę warto zostawić maluchowi trochę czasu na… NUDĘ, bo wtedy mogą zadziać się niesamowite rzeczy… 😉
Udanej zabawy! 😉
Pomysły na zabawy z dzieckiem od narodzin do pierwszych samodzielnych kroczków znajdziesz w E-booku:
E-book: GARŚĆ POMYSŁÓW NA NAJFAJNIEJSZE ZABAWY Z DZIECKIEM :
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.


>>> ZOBACZ KURS 0-3 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 4- 7 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 8- 18 <<<
—
E- BOOK O NOSZENIU MALUSZKA:
#noszenieMAznaczenie czyli fajny e-book o noszeniu Maluszka
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<