„Jest lepiej, tak, zdecydowanie lepiej, widać już poprawę!”– słyszysz pewnego pięknego dnia… Już zaczynasz odczuwać ulgę, kiedy nagle, odwiedza Cię teściowa i mówi: „O matko! Co Ty robisz z tym dzieckiem, że ma tak spłaszczoną główkę!!!???”
Ciśnienie podnosi Ci się w ułamku sekundy – szpilka wbiła się w samo serce. Czujesz się jak wyrodna matka, ale próbujesz (lub nie ;)) powstrzymać się od zgryźliwego komentarza… Ostatecznie, kiedy zostajesz sama zaczynasz zastanawiać się nad tym poważniej i zamiast cieszyć chwilami z maluchem, nerwowo oglądasz go z każdej strony, bo… w zasadzie… to Ty nie widzisz żadnej różnicy…
Dlaczego???
MAM WRAŻENIE
W zasadzie to właśnie „wrażenie” jest odpowiedzią na to
pytanie…
„Wrażenia” mogą być bardzo różne… Moje na przykład… zależą od pory dnia, poziomu zmęczenia, fazy cyklu, nastroju i pewnie jeszcze od tysiąca innych rzeczy, o których nie wie nawet mój mąż, który już tyyyle ze mną przeżył. 😉
To właśnie dlatego nie lubię opierać się na wrażeniach, ale zawsze szukam konkretów. Czegoś, co daje mi mierzalny dowód zachodzących zmian…
Nie wszyscy Rodzice mają w domu kraniometr >>>ZOBACZ<<<. Spokojnie, nie wszyscy terapeuci go mają…
Natomiast każdy z nas ma coś, dzięki czemu w domowych warunkach będziemy mogli ocenić i co ważne… MONITOROWAĆ zachodzące zmiany po to, aby w razie braku poprawy lub pogorszenia, jak najszybciej zadziałać.
Najlepsze efekty można zaobserwować, jeśli odpowiednie postępowanie wdrożymy przed ukończeniem przez dziecko 4 miesiąca życia.
Tym czymś, o czym pisałam wcześniej jest… aparat fotograficzny lub telefon, który posiada funkcję robienia zdjęć- czyli teraz już każdy. 😉
JAK PATRZEĆ, ŻEBY ZOBACZYĆ
No właśnie… żeby zauważyć spłaszczenie, trzeba wiedzieć na co patrzeć. Dlatego warto zrobić zdjęcie główki dziecka w 3 pozycjach:
OD GÓRY PODCZAS SIADU, TRZYMANIA NA RĘKACH LUB LEŻENIA NA BRZUSZKU (oczywiście, jeśli trzymasz dziecko na rękach, przyda Ci się pomoc. :))
Zwracamy uwagę na kształt główki malucha, który powinien być zbliżony do jajka – główka równomiernie zaokrąglona, niezbyt wydłużona, prawa strona główki powinna być lustrzanym odbiciem lewej strony… (fajnie rozrysować sobie podobne linie).
OD GÓRY PODCZAS LEŻENIA NA PLECKACH
Zwracamy uwagę czy linia czółka przebiega równolegle do podłoża, podobnie, jak linia uszu. Upewniamy się, że główka, w tylnej części równomiernie spoczywa na podłożu…
OD DOŁU PODCZAS LEŻENIA NA PLECKACH
Sprawdzamy czy linia czółka ustawiona jest równolegle do podłoża, czy oczy, policzki są na tej samej wysokości….
„DLACZEGO WCZESNIEJ TEGO NIE ZAUWAŻYŁAM”?
Na to pytanie chyba już po części znacie odpowiedź. 😉
Bo tak naprawdę… kto normalny „zachodzi dziecko od tyłu” i z uwagą sprawdza linię czółka, uszu i upewnia się, że poszczególne kwadranty są swoim lustrzanym odbiciem….
Chyba tylko jakiś nawiedzony fizjo, czyli… m.in. ja. 😉
Ale zapewniam Was – po lekturze tego tekstu, kiedy już raz zobaczycie na co patrzeć, nic nie umknie Waszej uwadze 😉
MIERZALNE?
Czy to może być mierzalne? Oczywiście, że tak!
Zachęcam Was do tego, aby u najmłodszych Maluszków (do 4. miesiąca życia) robić podobne zdjęcia raz w tygodniu czy raz na 10 dni.. Kształt główki w tym okresie zmienia się naprawdę szybko, a dzięki takiej dokumentacji będziecie mieli pewność, w którym kierunku zmierzacie… Jeśli okaże się, że poprawy nie widać i traficie na terapię, zdjęcia mogą okazać się bardzo pomocne.
PRAKTYKA
OK – Wiemy już jak wygląda fizjologia, więc teraz przyjrzyjmy się czemuś, co fizjologią nie jest.
Oczywiście rodzajów spłaszczeń jest kilka >>>ZOBACZ<<<, ale przeanalizujmy to na przykładzie tego, które występuje najczęściej, czyli PLAGIOCEFALII.
I chyba wszystko jasne> 🙂
Oczywiście, dla bardziej precyzyjnej oceny lub w sytuacji, która budzi Twoje wątpliwości warto zasięgnąć indywidualnej porady, ale w domowych warunkach możesz zobaczyć już naprawdę dużo!
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.
[autopromocja]
Potrzebujesz gotowych pomysłów na proste, wspierające zabawy z maluszkiem? Sprawdź mój Przewodnik!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwoju, przyjaznej pielęgnacji i zabaw powoli i… KROK PO KROKU? Sprawdź moje kursy on-line!
Kurs, w którym opowiem Ci o wszystkim tym, co najważniejsze w rozwoju maluszka od narodzin do końca trzeciego miesiąca życia.
Dowiesz się czego się spodziewać i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak wspierać naturalny rozwój maluszka podczas codziennych zabaw i pielęgnacji – wszystko bez pośpiechu i presji.
Kurs, dzięki któremu dowiesz się jak przebiega rozwój maluszka od początku czwartego do końca siódmego miesiąca życia i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak podczas codziennej pielęgnacji i zabaw dbać o rozwój psychoruchowy dziecka, które staje się już coraz bardziej ciekawe świata.
Wszystko w przystępnej formie i krok po kroku – tak, aby wdrożenie tych wskazówek w życie było czystą przyjemnością.
Kurs, w którym opowiem Ci o najważniejszych umiejętnościach, które powinien osiągnąć maluszek w tym wieku.
Dowiesz się jakie są czerwone flagi fizjoterapeutyczne i nauczysz, na co zwracać uwagę podczas codziennych zabaw i pielęgnacji.
Moje kursy i e-booki możesz zakupić również w formie VOUCHERA i podarować w prezencie przyszłym lub świeżo upieczonym Rodzicom!
Wystarczy, że po dodaniu produktu do koszyka, zaznaczysz opcję „KUPUJĘ NA PREZENT”
Źródła:
- Bialocerkowski AE; Vladusic SL; Wei Ng C.: Prevalence, risk factors, and natural history of positional plagiocephaly- a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008;50(8):577-86
- Bialocerkowski AE; Vladusic SL; Howell SM. Conservative interventions for positional plagiocephaly; a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology. 2005;47(8):563-70
- Persing J; James H; Swanson J, Kattwinkel J; American Academy of Pediatrics Committee on P, Ambulatory Medicine SoPS, et al. Prevention and management of positional skull deformities in infants. American Academy of Pediatrics Committee on Practice and Ambulatory Medicine, Section on Plastic Surgery and Section on Neurological Surgery. Pediatrics. 2003;112(1 Pt 1):199-202
Twoje udostępnienie wiele dla mnie znaczy, dziękuję! ❤️