Dzisiaj co nieco o czasie osiągania przez dzieci poszczególnych umiejętności.
Nie wiem czy też macie takie doświadczenia, ale kiedy ja analizowałam sobie rozwój własnych dzieci trzymając w rękach kalendarz rozwoju… u trojga z nich, mniej więcej na 5./6. miesiącu życia porzucałam temat z prostej przyczyny – nic mi się nie zgadzało! 🙂
Miałam wrażenie, że wszystko się rozjeżdża, a… w związku z
tym, że nie lubię, jak coś mi się nie zgadza, nie kontynuowałam tematu…
DLACZEGO TAK BYŁO?
Kalendarze rozwoju przyporządkowują osiąganie poszczególnych umiejętności do kolejnych miesięcy życia malucha. Jest to pewna „średnia”, która jak najbardziej ma swoje uzasadnienie, jednak… kiedy tylko weźmiemy pod uwagę fakt, że przecież każde dziecko rozwija się trochę inaczej… szybko stwierdzimy, że ścisłe trzymanie się wieku, który przyporządkowany jest do poszczególnych umiejętności… zwyczajnie nie byłoby rozsądne.
Nie znam dwójki dokładnie takich samych ludzi. Każdy z nas jest na swój sposób wyjątkowy, żyje w nieco innym środowisku, ma inne potrzeby, zainteresowania, temperament, inną masę ciała, a nawet… inne napięcie mięśniowe czy… motywację do działania.
Dlatego naprawdę warto wziąć to pod uwagę również wtedy, kiedy myślimy o dziecku 😊
NIE BAGATELIZUJ
Oczywiście daleka jestem od tego, aby wszystko „zwalać” na karb różnic w tempie rozwoju. Jeśli nie jesteśmy pewni czy to, co prezentuje nasz maluszek jest na danym etapie w porządku, warto powiedzieć o tym pediatrze lub udać się na konsultację do fizjoterapeuty dziecięcego, który oceni nie tylko to, KIEDY dziecko opanowuje daną umiejętność, ale sprawdzi również W JAKI SPOSÓB to robi, czyli oceni JAKOŚĆ ruchów.
Dopiero takie spojrzenie da nam pełny obraz tego, z czym mamy do czynienia. 😊
W artykule o OKNACH ROZWOJOWYCH >>>ZOBACZ<<< pisałam o tym, że dziecko powinno osiągać poszczególne umiejętności w określonych PRZEDZIAŁACH CZASOWYCH i to, że np. siedmio czy ośmiomiesięczny maluch zaczyna wstawać (a nawet stoi samodzielnie), wcale nie musi oznaczać, że dla niego jest jeszcze na to za wcześnie lub, że „wyrodni rodzice z pewnością zbyt wcześnie go pionizowali„. 🙂
Być może takie właśnie jest tempo jego rozwoju.
Podobnie sprawa wygląda wtedy, kiedy dziecko ociąga się ze zdobywaniem kolejnych umiejętności…
W takiej sytuacji… Rodzice mogą być naprawdę bliscy tego, by popaść w panikę szczególnie wtedy, kiedy usłyszą, że… „córka cioci od strony kuzynki babci jest młodsza, a już dawno sama chodzi”…
Wg danych WHO dziecko rozpoczyna przygodę z samodzielnym staniem pomiędzy 7. a 17. miesiącem życia, a samodzielny chód to przedział od 8. – 18. miesiąca…
Wiek osiągania kamieni milowych, wspomnianych w raporcie: „WINDOWS OF ACHIEVEMENT OF GROSS MOTOR MILESTONES”, możecie zobaczyć poniżej:
Tabela nie zawiera informacji o OBROTACH, ale te uwzględnione
zostały w innych skalach:
SKALA DENVER – obroty z plecków na brzuszek i odwrotnie: 2. – 5. miesiąc życia.
„PIERWSZE 2 LATA ŻYCIA DZIECKA” MEDYCYNA PRAKTYCZNA – obroty z brzucha na plecy: 3. – 6. miesiąc; z plecków na brzuszek: 4. – 7. miesiąc.
W mojej ocenie warto byłoby tutaj rozróżnić jeszcze to, czy dane obroty są świadome czy przypadkowe… O ile obroty z brzucha na plecy w 3. miesiącu życia rzeczywiście mogą się zdarzać, to raczej nie wynikają one z rzeczywistej chęci malucha do zmiany pozycji, ale raczej są zdarzeniem przypadkowym. Świadomy, w pełni kontrolowany obrót z brzuszka na plecki wymaga naprawdę bardzo dobrej kontroli ciała i zaczyna się od obręczy biodrowej, a nie jest skutkiem tego, że ciężka głowa przeważy resztę ciała i dziecko opadnie na bok i plecki…
JAK NIE ZWARIOWAĆ?
Oczywiście, najlepiej rozwiewać swoje wątpliwości u specjalisty, ale mała podpowiedź jest taka – jeśli obserwujemy u swojego maleństwa choćby niewielki, ale jednak stały progres, najprawdopodobniej wszystko jest w porządku.
Niepokojący z pewnością jest całkowity brak postępów lub wręcz regres w rozwoju choć… z kolei tutaj sprawy nie ułatwia fakt, że fizjologicznie mogą zdarzać się również okresy, w których dziecko… jakby „zapomina na chwilę” umiejętność, którą posiadało całą swoją uwagę koncentrując na czymś, na czym aktualnie intensywnie pracuje. Często możemy to zaobserwować, w chwili, kiedy dziecko zaczyna wydawać z siebie coraz więcej dźwięków, jakby zapominając o tym, że można się też np. obracać. 😉
Warto pamiętać, że pomimo tego, iż zazwyczaj zauważamy efekt WOW, to dziecko stopniowo, krok po kroku przygotowuje się do opanowania danej umiejętności, a jego mózg analizuje i przetwarza informacje, by wreszcie, pewnego dnia wszystko „zagrało”. 😉
JAKIE SĄ NORMY ROZWOJOWE?
Tak, jak wspomniałam już wcześniej, ważne jest nie tylko to, KIEDY dziecko osiąga daną umiejętność, ale liczy się również to, W JAKI SPOSÓB to robi.
Jeśli natomiast zależy nam na rzetelnych danych dotyczących górnej granicy, po przekroczeniu której powinna zapalić się nam pomarańczowa lampka, zachęcam do prześledzenia tabeli rozwoju dziecka od narodzin do ukończenia przez nie 5. roku życia.
Tabela została opublikowana w czasopiśmie Medycyna Praktyczna >>>LINK DO ARTYKUŁU<<< i obejmuje 5 obszarów rozwoju: motorykę dużą, motorykę małą, komunikację, obszar poznawczy oraz społeczno – emocjonalny.
Najważniejsze informacje dotyczące tzw. dużej motoryki, który my, jako Rodzice możemy zauważyć gołym okiem przedstawiam poniżej, natomiast zachęcam, do zapoznania się z całością >>>PRZEJDŹ<<<
W tabeli przedstawione są GÓRNE GRANICE czasowe dla poszczególnych umiejętności, a brak ich osiągnięcia przez dziecko we wskazanym czasie powinien skłonić do konsultacji.
2. MIESIĄC ŻYCIA:
- podczas leżenia na brzuszku unosi głowę pod kątem 45 stopni,
4. MIESIĄC ŻYCIA
- unosi klatkę piersiową nad podłoże,
- łączy rączki w linii środkowej ciała,
- wyciąga proste rączki w górę,
- chwyta zabawkę,
6. MIESIĄC ŻYCIA
- posadzone, siedzi z podparciem,
9. MIESIĄC ŻYCIA
- posadzone, siedzi stabilnie
12. MIESIĄC ŻYCIA
- siada,
- czworakuje (nie wszystkie, nawet zdrowo rozwijające się dzieci czworakują*),
- podciąga się do stania,
- chodzi trzymane za jedną rączkę,
- łapie toczącą się piłkę,
18. MIESIĄC ŻYCIA:
- wstaje,
- samodzielnie chodzi na wąskiej podstawie,
- wchodzi i schodzi ze schodów trzymając się poręczy,
24 MIESIĄCE
- biega,
- skacze,
- kopie,
- rzuca piłkę znad głowy,
- wchodzi po schodach krokiem dostawnym bez trzymania poręczy.
OPTYMISTYCZNY AKCENT NA ZAKOŃCZENIE:
* Piper M.C.; Darrah J.; Motor assessment of the developing infant. Philadelphia, WB Saunders Company, 1994
**Cara F.Dosman; Debbi Andrews;Keith J. Goulden: Paediatrics & Child Health, 2012; 17 (10): 561–568
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.
[autopromocja]
Potrzebujesz gotowych pomysłów na proste, wspierające zabawy z maluszkiem? Sprawdź mój Przewodnik!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwoju, przyjaznej pielęgnacji i zabaw powoli i… KROK PO KROKU? Sprawdź moje kursy on-line!
Kurs, w którym opowiem Ci o wszystkim tym, co najważniejsze w rozwoju maluszka od narodzin do końca trzeciego miesiąca życia.
Dowiesz się czego się spodziewać i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak wspierać naturalny rozwój maluszka podczas codziennych zabaw i pielęgnacji – wszystko bez pośpiechu i presji.
Kurs, dzięki któremu dowiesz się jak przebiega rozwój maluszka od początku czwartego do końca siódmego miesiąca życia i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak podczas codziennej pielęgnacji i zabaw dbać o rozwój psychoruchowy dziecka, które staje się już coraz bardziej ciekawe świata.
Wszystko w przystępnej formie i krok po kroku – tak, aby wdrożenie tych wskazówek w życie było czystą przyjemnością.
Kurs, w którym opowiem Ci o najważniejszych umiejętnościach, które powinien osiągnąć maluszek w tym wieku.
Dowiesz się jakie są czerwone flagi fizjoterapeutyczne i nauczysz, na co zwracać uwagę podczas codziennych zabaw i pielęgnacji.
Moje kursy i e-booki możesz zakupić również w formie VOUCHERA i podarować w prezencie przyszłym lub świeżo upieczonym Rodzicom!
Wystarczy, że po dodaniu produktu do koszyka, zaznaczysz opcję „KUPUJĘ NA PREZENT”
Twoje udostępnienie wiele dla mnie znaczy, dziękuję! ❤️