Dzisiaj przed południem umieściłam na swoim fp zdjęcie
dziecka z prośbą o to, abyście w komentarzach umieszczali swoje sugestie…
Bardzo się cieszę z tak dużego odzewu! 😉
Nie ukrywam, już dawno przymierzałam się do tego, aby je wstawić, ale chciałam dobrze przemyśleć w jaki sposób to zrobię. No i w końcu jest 😉 Kiedy teraz czytam Wasze komentarze, to myślę sobie… nic dodać, nic ująć 😉
Ale… uporządkujmy to 😉
CO NA TYM ZDJĘCIU JEST NIE TAK?
OCZYWIŚCIE, ŻE ZA MAŁE BODY!
Ale ubrałam je celowo właśnie po to, aby zwrócić uwagę jak bardzo może to być dla Malucha niewygodne i jak bardzo ogranicza swobodę ruchów… Dlatego, kiedy co jakiś czas robię na fp „skarpetkową przypominajkę”, warto zrobić przegląd całej garderoby 😉
„NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE???”
Trudno mi się z Wami nie zgodzić, że rzeczywiście, uchwycona na zdjęciu aktywność nie jest czymś najpiękniejszym w świecie, czego spodziewalibyśmy się od dziecka w piątym miesiącu życia… Jak fajnie napisała Agata- klasyczny, spastoidalny typ kompensacji.
Wiemy przecież, że w
tym okresie powinniśmy obserwować już stabilność tułowia, która pozwala na
wysunięcie rączek w przestrzeń, przed klatkę piersiową, na zabawę nimi w linii
środkowej ciała, na uniesienie zgiętych nóżek nad podłoże, na sięganie w
kierunku kolanek, podudzi, a nawet stóp POD KONTROLĄ WZROKU, zabawę nóżkami po
przekątnej, opadanie na boki a nawet… pierwsze próby obrotów z plecków na
brzuszek…
Na pierwszy rzut oka… dziecku ze zdjęcia bardzo daleko do
takich umiejętności…
Widzę tutaj, że Maluch
rzeczywiście napina nóżki. Ponadto łączy ze sobą stópki, co prawdopodobnie jest
formą dodatkowej kontroli swojej postawy… Ramionka dziecka są jakby „przyklejone
do podłoża” i Maluch nie wysuwa rączek w przestrzeń, przed klatkę piersiową.
Dodatkowo, lewa rączka jest zaciśnięta… Widzę jeszcze skośne ustawienie
miednicy…
>>>ZOBACZ KURSY<<<
Tułów dziecka na
zdjęciu wydaje się być mało stabilny…
Ale… czy jest? Tego nie wiem 😉
A gdybym pokazała Wam inne zdjęcie tego samego dziecka, zrobione w tym samym dniu???
Czy teraz jest OK?
Mam nadzieję, że się na mnie nie pogniewacie, ale… to była mała prowokacja z mojej strony, która miała zwrócić uwagę na bardzo ważną sprawę:
NA PODSTAWIE JEDNEGO ZDJĘCIA NIE DA SIĘ POSTAWIĆ DIAGNOZY…
To wszystko, co napisaliście, jest jak najbardziej prawdą- ALE… odnosi się do ułamka sekundy, który został złapany na zdjęciu (a właściwie… wyselekcjonowany z dłuższego filmiku, który nagrywałam, kiedy Tadzio był już trochę zmęczony i nie do końca miał ochotę współpracować). Nie ukrywam, kosztowało mnie to sporo wysiłku, aby taki moment odszukać, ale udało się 😉
Jako fizjoterapeuci ostatnio często jesteśmy proszeni o wypowiedzenie się na temat rozwoju dziecka… przez internet… Niestety taka ocena jest… błędem w sztuce :/ i nawet najlepszy fizjoterapeuta nie byłby w stanie tego zrobić- z resztą… nawet by się tego nie podjął… (to. m.in. dlatego musiałam wyłączyć możliwość umieszczania postów w naszej Grupie…:/)
To bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie i trzeba wziąć pod uwagę naprawdę mnóstwo czynników- od genetyki aż po… aktualny stan emocjonalny dziecka włącznie…
Oczywiście, można wypowiedzieć się co mi się podoba, a co nie, ale warto pamiętać- to zawsze odnosi się do wycinka aktywności i nie może być podstawą do stawiania diagnozy, bo naprawdę niechcący można tym sposobem wyrządzić komuś krzywdę, a tego przecież nie chcemy, prawda?
Tym optymistycznym akcentem kończę ten wpis 😉
Życzę Wam dobrego dnia! <3
Pomysły na zabawy z dzieckiem od narodzin do pierwszych samodzielnych kroczków znajdziesz w E-booku:
E-book: GARŚĆ POMYSŁÓW NA NAJFAJNIEJSZE ZABAWY Z DZIECKIEM :
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.


>>> ZOBACZ KURS 0-3 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 4- 7 <<<
—
>>> ZOBACZ KURS 8- 18 <<<
—
E- BOOK O NOSZENIU MALUSZKA:
#noszenieMAznaczenie czyli fajny e-book o noszeniu Maluszka
>>> ZOBACZ E- BOOK <<<