Close Sidebar close
mamafizjoterapeuta
  • JESTEM NA ETAPIE…
    • Oczekiwania na Maluszka.
    • Okruszka 0-3 miesiące.
    • Odkrywcy 4-7 miesięcy.
    • Poszukiwacza 8-36 miesięcy
  • Fizjo-Baby-Gimnastyka
  • BLOG
  • SKLEP
  • O MNIE
  • KORZYSTAMY
  • WSPÓŁPRACA
  • Polityka prywatności

  • JESTEM NA ETAPIE…
    • Oczekiwania na Maluszka.
    • Okruszka 0-3 miesiące.
    • Odkrywcy 4-7 miesięcy.
    • Poszukiwacza 8-36 miesięcy
  • Fizjo-Baby-Gimnastyka
  • BLOG
  • SKLEP
  • O MNIE
  • KORZYSTAMY
  • WSPÓŁPRACA
  • Polityka prywatności
mamafizjoterapeuta
mamafizjoterapeuta
    0-3 miesiące 4-7 miesięcy 8- 18 miesięcy

    W okularkach… czy bez? Czyli o roli wzroku w kontroli postawy i ruchu…

    „Przecież maleńkie dziecko jeszcze tak słabo widzi”… „wzrok jest u niemowlęcia jeszcze tak słabo rozwinięty”… No właśnie… A więc… po co dziecku, które ma kłopoty ze wzrokiem okularki podczas ćwiczeń? Przecież… wygodniej będzie je ściągnąć! Albo… w ogóle… kupić dopiero za jakiś czas…

    Kurczę… serio???

    Zróbmy eksperyment:

    Gdyby ktoś teraz Cię poprosił, o przejście po przerywanej linii wykonanie tego przyszłoby Ci raczej bez trudu, prawda???

    A… teraz???

    A gdybyś był_a dzieckiem…

    Ładna kaczuszka, prawda??? Aż chce się jej dotknąć… pewnie jest mięciutka…

    A teraz??? Sięgniesz po ten przedmiot z taką samą chęcią???

    Zazwyczaj się nad tym nie zastanawiamy, ale zmysł wzroku ma ogromne znaczenie dla rozwoju psychomotorycznego dziecka.

    Dzięki niemu Maluch otrzymuje informacje, których nie jest w stanie odebrać innymi zmysłami.

    Wzrok stanowi siłę napędową i ogromną motywację do działania – począwszy od skupiania wzroku na przedmiocie i wodzenia za nim, aż do przemieszczania się w kierunku przedmiotu, który jest przecież tak atrakcyjny, że nie można mu się oprzeć. 😉

    Na początku noworodek widzi bardzo niewyraźnie, z odległości nie większej niż 20 – 30 cm od oczu. Najlepiej widzi przedmioty, kiedy znajdują się nie w linii środkowej ciała, ale nieznacznie z boku, na wprost twarzy (dziecko leżąc na pleckach początkowo zwraca główkę raz w jedną, raz w drugą stronę). Początkowo obraz jest płaski i dziecko nie jest w stanie oszacować odległości.

    • Około 3. miesiąca życia można już zauważyć pierwsze izolowane ruchy – są to ruchy gałek ocznych. Kiedy maluszek skoncentruje wzrok na zabawce lub twarzy, można powoli zacząć ją przesuwać. W odpowiedzi na to, dziecko powinno umieć podążać wzrokiem za przedmiotem bez jednoczesnego ruchu głową w tym samym kierunku.
    • Około 4. miesiąca życia pojawiać się u dziecka koordynacja oko – ręka, ręka – usta. Jest to niesamowicie uroczy moment, kiedy maluszek „zauważa”, że ma rączki i potrafi przez dłuższy czas leżeć obserwując swoje dłonie z każdej strony.
    • 4,5 miesiąca to czas, kiedy półkule mózgowe zaczynają ze sobą współpracować i maluszek będzie wyraźnie dostrzegał przedmioty znajdujące się w linii środkowej ciała. W tym czasie dziecko zaczyna też widzieć trójwymiarowo, potrafi orientacyjnie oszacować odległość.
    • 5. miesiąc życia – pojawia się koordynacja oko – ręka – udo. Dziecko zaczyna dostrzegać swoje stopy i zbliżać dłonie w ich kierunku.
    • 6. miesiąc życia – koordynacja ręka – stopa – oko . Dziecko zaczyna bawić się stópkami, aż w końcu wkłada palce stóp do buzi.

    W kolejnych miesiącach wzrok stanowi dalszą siłę napędową do działania. W pozycji na brzuszku motywuje do wysuwania rączki w stronę zabawki, obracania się wokół własnej osi, pełzania, czworakowania i chodu. Wszystko po to, by dotrzeć do obranego celu. 😉

    Jak widzicie, wzrok u niemowlaka w pierwszym roku życia rzeczywiście przebywa bardzo długą drogę, aby ostatecznie Maluch mógł widzieć i interpretować świat w sposób, w który robią to dorośli…

    Musimy jednak pamiętać, że aby dziecko mogło sprawnie funkcjonować w otaczającym je świecie, potrzebna jest integracja wielu zmysłów. Aby ta integracja mogła wystąpić, konieczna jest z kolei interakcja pomiędzy dzieckiem, a środowiskiem, w którym ono przebywa. Potrzebny jest tzw. feedback czyli informacja zwrotna.

    Patrząc na jakiś przedmiot, dziecko wysuwa rączkę w jego kierunku – uczy się w ten sposób szacować, w jakiej odległości dany przedmiot się znajduje. Dotykając go, dowiaduje się więcej o jego fakturze, twardości, temperaturze… Czyż to wszystko nie przyda się w przyszłości??? 😉

    I tak każdego dnia, krok po kroku dziecko uczy się „reguł” panujących po tej stronie brzucha…

    Ale nie tylko o „reguły” tutaj chodzi.

    WZROK ODGRYWA BARDZO WAŻNĄ ROLĘ W KONTROLI POSTAWY I RUCHU.

    I to przede wszystkim dlatego musimy pamiętać, aby podczas prowadzonej terapii nie zabierać maluchowi możliwości korzystania z tego zmysłu…

    No bo kiedy nie widzę wyraźnie… to skąd mam wiedzieć, jak daleko mam sięgnąć po dany przedmiot??? Jak mam czuć się pewnie i swobodnie eksplorować świat, kiedy go nie widzę???

    Jak pokazują badania naukowe, zaburzenia wzroku wpływają na rozwój psychomotoryczny dziecka oraz nabywanie nowych umiejętności.

    U niemowląt, u których stwierdzono zaburzenia wzroku (bez współtowarzyszących uszkodzeń mózgu!) zauważono opóźnienie w zakresie kontroli głowy, siedzenia, stania, czworakowania i chodu. W momencie, kiedy dzieci te opanowywały chodzenie, robiły to na bardzo szerokiej postawie wydłużając fazę chodu, w której obie stopy mają kontakt z podłożem – prawdopodobnie była to forma zapewnienia sobie większej stabilności. (około 10. roku życia nie było już to widoczne).

    Pomimo tego, że w pierwszych tygodniach życia kłopoty ze wzrokiem nie dawały wyraźnych objawów, ponieważ zarówno ruchy globalne, jak i koordynacja oko – głowa były obecne (uległy zanikowi w kolejnych tygodniach) i dobre jakościowo, to pierwsze widoczne sygnały opóźnienia pojawiały się w końcówce 3. miesiąca życia.

    W leżeniu na brzuszku dzieci z zaburzeniami wzroku słabo unosiły główkę nad podłoże, a w próbie trakcyjnej główka pozostawała z tyłu w stosunku do tułowia nawet do 6. – 7. miesiąca życia (podczas gdy prawidłowo, końcem 3. miesiąca życia główka dziecka powinna już znajdować się w jednej linii z tułowiem >>>ZOBACZ<<<)…

    W typowym rozwoju, głowa dziecka stopniowo dąży do tego, aby jej czubek był najwyżej położonym punktem w ciele. Możemy to z łatwością zaobserwować, kiedy przechylamy malucha w przód, tył lub na boki… U dzieci, u których zaburzenia wzroku były obecne, w pierwszym roku życia nie obserwowano takiej reakcji…

    Główka dziecka dąży do tego, by jej czubek stał się najwyższym punktem w ciele.

    Zauważono również, że u dzieci z zaburzeniami wzroku podczas siedzenia i stania głowa pochylona jest w przód pod kątem około 30. stopni, a „prostuje się” jedynie wtedy, kiedy podtrzymamy tułów lub w momencie, kiedy dziecko zainteresuje się np. jakimś dźwiękiem…

    Uważa się, że obecne u tych dzieci zgięcie głowy wynika z tego, że to właśnie w takim ułożeniu, jeden z kanałów półkolistych znajdujących się w uchu wewnętrznym jest najbardziej wrażliwy i jakby „wyczulony” na bodźce, co pozwala dziecku łatwiej utrzymać równowagę i „uświadomić sobie” ułożenie swojego ciała w relacji do siły przyciągania ziemskiego…

    Pisać można byłoby wiele… ale chyba nikt nie dobrnąłby do końca… 😉

    Przekładając to na praktykę… Jeśli dziecko ma wadę wzroku i z jakiegoś powodu przychodzimy z nim na rehabilitację, to… ściągając okularki na czas ćwiczeń cofamy się kilka kroków wstecz… Dlatego jeśli dziecko ma kłopoty ze wzrokiem… ćwiczymy w okularkach!

    Jeśli chcecie zgłębić temat, odsyłam Was do źródeł poniżej.

    *Ps. Jeśli nie przekonują Cię podane na górze wpisu przykłady, to załóż na chwilę okulary osoby z wadą wzroku i spróbuj przejść po prostej linii… A jeśli sama takie nosisz, to na chwilę je zdejmij… To będzie bardzo dobre porównanie 😉

    *Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.

    A… jak u Was z zabawami? Jeśli czasem brak Ci pomysłu, zerknij tutaj!

    GOTOWE POMYSŁY NA ZABAWY w pierwszych 2. latach życia dostępne od teraz w PAKIECIE!

    ZOBACZ PAKIET
    ZOBACZ KURS 0-3


    ZOBACZ KURS 4-7


    ZOBACZ KURS 8-18

    Źródła:

    1. Shumway-Cook a.; Woollacott M. H.: Motor Control; Philadelphia 2016
    2. Prechtl HF, Cioni G, Einspieler C, Bos AF, Ferrari F.:Role of vision on early motor development: lessons from the blind; Dev Med Child Neurology 2001 Mar;43(3):198-201.
    3. Ayres A.J. Dziecko a Integracja Sensoryczna; Gdańsk 2018
    4. Elisa F; Josee L; Oreste FG, et al Gross motor development and reach on sound as critical tools for the development of the blind child; Brain Dev. 2002; 24: 269-75
    Twoje udostępnienie wiele dla mnie znaczy, dziękuję! ❤️
       
    1 Comment
    dźwiganie główkijak stymulować wzrok u niemowlakajak widzi dzieckopróba trakcyjnarozwój dzieckasiadwzrok u niemowlaka
    • Pełzanie – zagadka :)

    • Wpis o uszach…z innej bajki ;)

    1 Comment

  • Reply K. at

    … Bardzo wzruszający wpis.
    Kiedy 20 lat temu chodziłam na różne zajęcia korygujące, zawsze kazano mi zdejmować okulary. Zawsze ćwiczenie w okularach na zajęciach WF było zabronione – w podstawówce, w gimnazjum, w liceum. Nikogo nie interesowało, że bez okularów nic nie widzę. Od 14 roku życia dodatkowo nie słyszałam na jedno ucho i miałam duże problemy z koordynacją ruchową – to też nikogo nie wzruszało do tego, by pozostawić mi te okulary na nosie. 🙂

    W liceum na basenie przechodziłam koszmar – nic nie widzę, słyszę tylko na jedno ucho, a nauczyciel z odległości 20 metrów pokazuje mi dłońmi jak mam machać stopami. Pamiętam jak coś tam krzyczy do mnie, że źle wykonuję próbę płynięcia kraulem – a ja w tym czasie go widzę mniej więcej tak, jak tutaj we wpisie pokazała Pani zdjęcie kaczki – jakaś tam żółta rozmazana plama w oddali.

    Teraz mam dystans do tego i cieszę się, że jest większa świadomość społeczna, ale wtedy – to było trudne dla nastolatki. Lekarz laryngolog prowadzący finalnie zabronił mi chodzenia na te zajęcia, bo mogłam sobie więcej krzywdy zrobić niż pożytku z nauki pływania kraulem. 🙂 Też nie wiem, czy słusznie – „skoro niedowidzi i niedosłyszy, niech się nie rusza najlepiej”. 😉 Może od razu się położę, bo jeszcze się przewrócę. 🙂

    Na szczęście na studiach spotkałam fajnych prowadzących zajęcia sportowe i oni nie mieli zastrzeżeń do okularów. Na basenach jest teraz też możliwość soczewki + google (niestety, nie wszyscy mogą nosić soczewki).

    Kiedy widzę maluszki w okularach, to się cieszę, że mamy takie czasy, że nawet maleństwa mogą się lepiej rozwijać, mimo wady wzroku. Zupełnie nie trafiają do mnie argumenty że „przecież dziecku w tych okularkach niewygodnie” albo „jeszcze się ich całe życie nanosi, po co mu teraz zakładać”. Polecam takim osobom to ćwiczenie, które Pani zaproponowała – ja pożyczę moje okulary (-6DP) i niech sobie pół godziny w nich posiedzą. Sprawdzą, jak to „niewygodnie”. 🙂

    Pozdrawiam i dziękuję za ten wpis!!!
    K.

  • Odpowiedź Anuluj

O mnie

 

 

Nazywam się Małgorzata Paleczny. Jestem pełnoetatową żoną, mamą i fizjoterapeutą. Kocham to, co robię i choć moja doba nigdy się nie kończy, postanowiłam założyć bloga.

 

Piszę o rozwoju psychoruchowym dziecka od narodzin, pokazuję sposoby na jego wspieranie, a także opowiadam historie z barwnego życia naszej siedmioosobowej rodziny 😉

 

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.

[markawlasna]

JUŻ JEST! NAJNOWSZY PRZEWODNIK PO ZABAWACH Z MALUSZKIEM!

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY!

POZNAJ MNIE LEPIEJ I OTRZYMUJ TREŚCI, KTÓRYCH NIE PUBLIKUJĘ NIGDZIE INDZIEJ!

ZAPISZ SIĘ!

ULGA DLA BRZUSZKA. PRAKTYCZNE MINI – SZKOLENIE.

SPRAWDŹ

KUP TORBĘ I WESPRZYJ FUNDACJĘ GAJUSZ.

ZOBACZ

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 0-3 miesiące

SPRAWDŹ
 

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 4-7 miesięcy

SPRAWDŹ

KURS on-line: Typowy rozwój dziecka 8-18 miesięcy

SPRAWDŹ

mama_fizjoterapeuta

mama_fizjoterapeuta
👉 Czy wiesz, że aby mądrze wspierać rozwój 👉 Czy wiesz, że aby mądrze wspierać rozwój swojego dziecka czasami nie musisz robić absolutnie nic?
To znaczy… możesz zrobić sobie kawę i po prostu podziwiać to, co właśnie się wydarza! ☕️
👉 Oczywiście dbanie o dobre doświadczenia to bardzo ważna rzecz, ale kiedy maluch pracuje nad jakąś umiejętnością, to wcale nie oznacza, że musisz go jej dodatkowo uczyć i pokazywać „najwłaściwszą z dróg”…
Zdrowo rozwijające się dziecko do tej drogi dotrze – metodą prób i błędów, ale to właśnie dzięki nim nauczy się najlepiej! 💪
To dzięki „błędom” będzie w stanie jeszcze lepiej poznać swoje możliwości, ale i ograniczenia… To niesłychanie ważna lekcja życia! 🔥
Dlatego czasami zrób sobie kawę i po prostu patrz!❤️
Nawet w terapii stosuje się zasadę „hands on” kiedy to nasze ręce „prowadzą dziecko”, ale zawsze, kiedy tylko to możliwe, kierujemy się zasadą „hands off” i dajemy maluchowi szansę na to, aby samodzielnie osiągnął upragniony cel.
Życzę Ci smacznej kawki! ❤️
👉 Zapisz ten post i chodź na bloga. Link do ciekawych wpisów znajdziesz w BIO.
Ps. Daj znać czy masz takie momenty, że po prostu patrzysz i podziwiasz 🥰❤️🔥
#mamafizjoterapeuta
#rodzew2023
#rozwojniemowlaka
#noworodek
#noworodekwdomu
#przyjaznapielegnacja
#mamaidziecko
#mojewszystko
#jestembojestes
#trendingaudio zabawyzniemowlakiem
👉 Przymierzasz się do zakupu bucików dla malu 👉 Przymierzasz się do zakupu bucików dla maluszka, ale nie wiesz jakie wybrać, aby dobrze pasowały na małą stópkę?
👉 Twoje dziecko ma wyjątkowo szczupłe lub pulchne stopy i trudno jest Ci dobrać odpowiedni bucik?
👉 Wysokie podbicie sprawia, że niemal wszystkie modele odpadają już w przedbiegach?
✅ Sprawdź mój najnowszy wpis na blogu! 
✅ Znajdziesz tam podpowiedzi jakie buciki wybrać dla różnych rodzajów stópek na różnych etapach nauki chodzenia. 🔥
Koniecznie zapisz ten post na później i poślij dalej w świat - być może przyda się również innym Rodzicom. 
👉 No i oczywiście daj znać jakie są Twoje doświadczenia. Jakie stópki ma Twój maluszek? Trudno Ci wybrać dla nich odpowiednie buciki?
Link do wpisu w BIO.
#mamafizjoterapeuta
#bucikidladzieci 
#bucikidlaniemowlaka 
#pierwszekroczki
#rozwojniemowlaka
#wysokiepodbicie
#rodzew2023 
#roczek
#instamama
#instamateczki
Kochani, pewien wspaniały mąż i tata ma dzisiaj Kochani, pewien wspaniały mąż i tata ma dzisiaj swoje okrągłe urodziny. ❤️🎂
Dlatego znikamy na chwilę (tylko we dwoje!!! 😍), ale już jutro wieczorem wracam do Was z obiecanym, bucikowym wpisem.
Trzymajcie się ciepło, życzymy Wam dobrego dnia! 🥰 
#mamafizjoterapeuta
#urodziny
#rodzina
#rodzinatojestsila 
#love
#birthday
Kiedy na świecie miał pojawić się nasz pierwsz Kiedy na świecie miał pojawić się nasz pierwszy synek, zdecydowaliśmy się na zakup wózka używanego.
Oczywiście zawsze marzyłam o nowym, ale zarówno względy ekonomiczne, jak i to, że nie do końca wiedzieliśmy przez jak długi czas ma nam ten wózek posłużyć (czy spacerówka takiego wózka się sprawdzi czy raczej będzie zależało nam na mniejszym i lżejszym modelu) sprawiły, że Franek przez pierwsze miesiące korzystał z wózka z drugiej ręki.
👉 Czy uważam, że tamto rozwiązanie było złe?
Oczywiście, że nie! Jedyne, co bym zrobiła inaczej to to, że tym razem wymieniłabym materacyk w gondoli takiego wózka.
👉 Chcesz wiedzieć dlaczego to takie ważne?
Zajrzyj do nowego wpisu na blogu! (link w bio)
A jeśli szukasz naprawdę dobrego materacyka do swojej gondoli, znajdziesz go w @manufakturamateracy 
Z kodem MAMAFIZJOTERAPEUTA otrzymujesz 5% zniżki na całe zakupy. ❤️
#mamafizjoterapeuta
#wozekdzieciecy
#wozekdlaniemowlaka
#wyprawkadlanoworodka
# materacdogondoli
#współpracareklamowa 
#bedemama
#urodziłam 
#rodzew2023
👉 „Moje dziecko jest takie mięciutkie… prz 👉 „Moje dziecko jest takie mięciutkie… przelewa się przez ręce…
👉 „Czasami mam wrażenie, że na mojego maluszka mocniej działa siła grawitacji”…
👉 „Jest taki spokojny i rozluźniony… ciągle tylko je i śpi”…
To tylko kilka z określeń, używanych przez rodziców maluszków, u których stwierdzono „obniżone napięcie mięśniowe”.
👉 Jakie sygnały powinny zapalić nam pomarańczową lampkę? O tym właśnie dzisiaj!
👉 Czy w warunkach domowych możemy w jakiś sposób reagować? Oczywiście, że TAK! Pisałam o tym na blogu (linki do ważnych wpisów znajdziesz w BIO).
👉 Dlaczego akurat dzisiaj poruszam ten temat? - bo mamy dzień 21 marca - Dzień Osób z Zespołem Downa. Według większości Autorów, to właśnie znaczna hipotonia mięśniowa jest główną przyczyną różnic w rozwoju psychoruchowym dzieci zdrowych i dzieci z ZD.
Zapisz ten post na później i podziel się z innymi.
No i koniecznie daj znać jak u Was z napięciem mięśniowym!
Wysokie? Niskie? A może… w sam raz?
#mamafizjoterapeuta 
#napieciemiesniowe 
#rozwojniemowlaka
#obnizonenapieciemiesniowe 
#rodzew2023 
#bedemama
#noworodek
#noworodekwdomu
#urodziłam
Zabawa nóżkami to ważny etap rozwoju. 💪❤️
Maluszek zaczyna sięgać do swoich ud już w 4. miesiącu życia, a w końcówce 6. wkłada palce stóp do buzi. 👣👶
O tym, dlaczego to ważna sprawa i… na co jeszcze zwrócić uwagę, chcąc zachęcić Maluszka do takich zabaw, pisałam na blogu.
Sprawdź koniecznie!
Ważne linki znajdziesz w bio. ❤️
Daj znać czy fikanie bez pieluszki sprawdza się też u Was! 😉❤️
Ps. Pamiętaj, że dzisiaj o północy kończy się promocja na start mojego najnowszego Przewodnika po świecie zabaw z maluszkiem. Jeśli chcesz złapać go w niższej cenie dla siebie lub na prezent, wskakuj teraz. Link znajdziesz w bio i w relacji. 
[markawlasna]
#mamafizjoterapeuta
#fizjobabygimnastyka
#rozwojniemowlaka
#prezentdlaprzyszłejmamy
# noworodek
#todzew2023
👉Jak ze spokojem wspierać naturalny rozwój ma 👉Jak ze spokojem wspierać naturalny rozwój maluszka?
👉 Jak bawić się… bez zabawek?
👉 Jakie aktywności wybierać, aby były dopasowane nie tylko do wieku, ale przede wszystkim do aktualnych potrzeb i możliwości małego człowieka?
Tego wszystkiego dowiesz się z mojego najnowszego Przewodnika. 🔥❤️
✅ 151 bogato ilustrowanych stron,
✅ 30 minut VIDEO ZABAWY
✅BONUSY!😍
Można kupić w formie vouchera i podarować w 🎁 tym, którzy jeszcze czekają lub niedawno przywitali na świecie swoje maleństwo. 🥰❤️
Włożyłam w ten Przewodnik całe ❤️
Mam nadzieję, że będzie dla Was ogromnym wsparciem! 🥰
[markawlasna]
Promocja na start kończy się jutro o północy. 
Link w bio. 
#mamafizjoterapeuta 
#fizjobabygimnastyka
#zabawazniemowlakiem
#babyshower
#prezentdlaprzyszłejmamy
#rozwojowelove
#rodzew2023 
#bedemama
#wyprawkadlanoworodka
Jak tam Wasze bucikowe łowy? 😉 Żyjecie? Maci Jak tam Wasze bucikowe łowy? 😉 
Żyjecie?
Macie już coś na oku?
A może u Was temat już ogarnięty?
Dajcie znać! 
My właśnie kompletujemy buciki wiosenne dla całej naszej 5. 🙈
Trzymajcie kciuki! 😅🙈❤️
W najbliższych dniach będzie tutaj sporo bucikowych tematów - dla różnych rodzajów stópek na różnym etapie chodzenia. 
Już dziś zerknijcie do wyróżnionej relacji BUCIKI WIOSNA. ✅🔥
STAY TUNED! 🙂❤️
#mamafizjoterapeuta 
#bucikidladzieci
#bucikinawiosne
#pierwszekroczki
#babyshoes
Load More... Follow on Instagram

2022 - MamaFizjoterapeuta Małgorzata Paleczny.