Zabawy 8- 18 miesięcy

Zabawy wspierające rozwój 8-18 miesięcy

8-18 MIESIĘCY

– w leżeniu na brzuchu podpiera się na wyprostowanych rączkach, obraca wokół własnej osi, bawi się leżąc na boku, a następnie przyjmuje pozycję czworaczą. Czasami nawet siada. Potrafi obrócić się z brzuszka na plecy, pełza

– w czworakach buja się w tył i w przód

– w tym wieku maluch potrafi już na dłużej skoncentrować wzrok na przedmiocie, dłużej jest w stanie zainteresować się zabawką, potrafi równocześnie trzymać 2 różne przedmioty i uderzać nimi o siebie

– samodzielnie bawi się w a-kuku zakrywając dłońmi swoje oczka, szuka przedmiotu, który upadł, zaczyna celowo rzucać przedmiotami i sprawia mu to wiele radości

– gaworzy i potrafi INTONOWAĆ dźwięki, a w okolicach 9 miesiąca życia potrafi już szeptać

– dobrze rozpoznaje już twarze i w okolicach 9 miesiąca może reagować już lękiem na obce osoby

– dziecko w tym wieku podejmuje pierwsze próby pionizacji- zaczyna wstawać i chodzić- najpierw bokiem, przy meblach, a w dalszej kolejności w przód

– potrafi pokazać już oko, nos, buzię nie tylko swoją, ale też rodzica, bawi się w kosi łapci, robi pa pa, potrafi łączyć ze sobą poszczególne sylaby w proste, pojedyncze słowa

– lubi bawić się w chowanego, potrafi samodzielnie wkładać do buzi przygotowany pokarm doskonaląc przy tym coraz bardziej precyzyjny chwyt, znajduje ukryte przedmioty, rzuca piłką, pociąga zabawkę na sznurku

– rozumie proste zakazy i polecenia, świetnie intonuje i coraz lepiej powtarza proste, usłyszane od rodzica słowa, potakuje lub zaprzecza

NAJFAJNIEJSZE ZABAWY

Najfajniejsze zabawy dla dziecka w tym wieku to takie, które doskonalą zmysł równowagi, chwyt, a także kształtują kontakty społeczne

– świetnie sprawdza się niezawodny masaż, szczególnie nóżek, podczas którego można rozmawiać z dzieckiem

– turlanie, zachęcanie malucha do pełzania w stronę zabawki poprzez układanie przedmiotu w większej odległości od malucha

– zabawy w rzucanie piłeczką, chowanie przedmiotów w koszyczku i np. przykrywanie pieluszką, dawanie dziecku do rączek 2 przedmiotów tak, aby maluch mógł uderzać jednym o drugi, szukanie zabawki, która upadła, budowanie i burzenie wieży z klocków, w leżeniu na pleckach kopanie dużej piłki trzymanej w górze przez rodzica

– zabawa w intonowanie dźwięków, szeptanie, dotykanie dłońmi dziecka twarzy zarówno swojej, jak i rodzica, oglądanie książeczek

– zabawy, w których kontaktujemy się z maluchem za pomocą słów i gestów

– chowanie przedmiotów, przekładanie piłek/ klocków z jednego pudełka do drugiego, wrzucanie piłek do koszyczka

– turlanie, kołysanie, taniec z dzieckiem, pokonywanie toru przeszkód- np. z poduszek lub nóg rodzica 😉 zabawa przedmiotami o różnych fakturach i różnej twardości- twarde, miękkie, szorstkie, śliskie, piasek, trawa itp. , wspinanie się, wędrowanie na rękach, z piłką/ wałeczkiem pod klatką piersiową, bawienie się w rytm muzyki, wierszyka, wchodzenie i wychodzenie z pudełka/ szuflady, huśtanie się.

PRZYKŁADOWE ZABAWY:

ZBIERANIE ZABAWEK/ KLOCKÓW

Usiądź na dywanie. Ułóż dziecko w taki sposób, by np. siedziało bokiem pomiędzy Twoimi udami. Rozsypcie dookoła siebie kilka dużych klocków lub innych zabawek. W niedużej odległości od malucha ustaw też plastikową miseczkę lub pudełko.

Pokaż dziecku w jaki sposób wrzucać do niego klocki. Dopinguj malucha i co jakiś czas zmieniaj położenie miseczki. Możesz też użyć tetrowej pieluszki i zakrywać miseczkę po to, by maluch odszukał klocki, które się w niej znajdują.

Podczas zabawy pozwól dziecku podejmować decyzje- którą zabawkę wrzuci jako pierwszą, który kolor klocków wybierze najpierw.

Zabawa ma na celu doskonalenie koordynacji oko- ręka, pozwolenie maluchowi na podejmowanie prostych decyzji oraz…. co w późniejszym czasie będzie zbawienne- uczy sprzątania swoich zabawek 😉

ZABAWA W NAZYWANIE

W tym wieku dziecko staje się coraz bardziej towarzyskie i bardzo chętnie angażuje rodzica do wspólnych zabaw. Sporo gaworzy, opanowuje m.in. zabawę a – kuku, próbuje intonować dźwięki, uczy się szeptać. Jest bardzo ciekawe świata, dlatego warto to wykorzystać podczas wspólnej zabawy 🙂

Usiądź lub połóż się z dzieckiem w taki sposób, aby maluch mógł dobrze widzieć Twoją twarz. Wskazuj i nazywaj po kolei poszczególne części twarzy i obserwuj reakcję dziecka. Możesz pokazywać je swoją ręką lub rączką maluszka. W dalszym etapie poproś dziecko, aby pokazało nazwaną przez Ciebie część twarzy: oczy, uszy, usta, nos. Nie uwierzysz, jak szybko dziecko potrafi zapamiętać nowe informacje 😉

Zabawa ma na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.

Jeśli Twoje dziecko już pełza lub czworakuje, zachęć je do pokonywania różnych barier, a także do przemieszczania się po podłożu o różnej twardości- zbuduj prosty tor przeszkód- wykorzystaj poduszkę, a z kartonowego pudełka zrób nieduży tunel. Do „wspinaczki” możesz wykorzystać własne nogi.

Zachęcaj i dopinguj dziecko do zabawy uważając jednak, by cały czas było bezpieczne. Możecie też bawić się wspólnie.

Zabawa ma na celu zaznajomienie dziecka z otaczającą je przestrzenią i pokazanie mu jak radzić sobie w różnych sytuacjach.

  1. CHOWANIE I ODNAJDYWANIE

Użyj kawałka ręcznika papierowego lub małego ręcznika do rąk i pobaw się z dzieckiem w zakrywanie i odkrywanie swojej twarzy. Zasłoń swoją twarz i zapytaj: „gdzie jest mama”? Następnie odsuń ręcznik i pokaż się dziecku. Powtórz tę czynność kilka razy a zobaczysz, że dziecko samo zaczyna odsuwać ręcznik z Twojej twarzy i ma przy tym mnóstwo radości. W dalszym etapie możecie ukrywać pod ręcznikiem różne przedmioty, a maluch będzie je odnajdywał.

Zabawa pokazuje dziecku, że przedmioty istnieją nawet wtedy, kiedy ich nie widać. Uczy je zapamiętywania miejsca, w którym dany przedmiot się znajduje pomimo tego, że nie jest on w danym momencie bezpośrednio widoczny dla malucha.

Pomysły na zabawy z dzieckiem od narodzin do pierwszych samodzielnych kroczków znajdziesz w E-booku:

E-book: GARŚĆ POMYSŁÓW NA NAJFAJNIEJSZE ZABAWY Z DZIECKIEM :

>>> ZOBACZ E- BOOK <<<

*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.

>>> ZOBACZ KURS 0-3 <<<

>>> ZOBACZ KURS 4- 7 <<<

>>> ZOBACZ KURS 8- 18 <<<

E- BOOK O NOSZENIU MALUSZKA:

#noszenieMAznaczenie czyli fajny e-book o noszeniu Maluszka

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Noszenie-ma-znaczenie-e-book-sklep.jpg

>>> ZOBACZ E- BOOK <<<