Zabawy wspierające rozwój dziecka w wieku 8 – 18 miesięcy.
W TYM PRZEDZIALE WIEKOWYM, MALUCH:
- w leżeniu na brzuchu podpiera się na wyprostowanych rączkach, obraca wokół własnej osi, bawi się leżąc na boku, a następnie przyjmuje pozycję czworaczą i czworakuje. Siada i siedzi.
- potrafi na dłużej skoncentrować wzrok na przedmiocie, dłużej jest w stanie zainteresować się zabawką, potrafi równocześnie trzymać 2 różne przedmioty i uderzać nimi o siebie,
- samodzielnie bawi się w a – kuku zakrywając dłońmi swoje oczka, szuka przedmiotu, który upadł, zaczyna celowo rzucać przedmiotami i sprawia mu to wiele radości,
- gaworzy i potrafi INTONOWAĆ dźwięki, a w okolicach 9. miesiąca życia potrafi już szeptać,
- dobrze rozpoznaje twarze, a w okolicach 9. miesiąca może reagować lękiem na obce osoby,
- dziecko w tym wieku podejmuje pierwsze próby pionizacji – zaczyna wstawać i chodzić – najpierw bokiem, przy meblach, a w dalszej kolejności w przód,
- potrafi pokazać oko, nos, buzię nie tylko swoją, ale też rodzica, bawi się w kosi łapci, robi pa pa, potrafi łączyć ze sobą poszczególne sylaby w proste, pojedyncze słowa,
- lubi bawić się w chowanego, potrafi samodzielnie wkładać do buzi przygotowany pokarm doskonaląc przy tym coraz bardziej precyzyjny chwyt, znajduje ukryte przedmioty, rzuca piłką, pociąga zabawkę na sznurku,
- rozumie proste zakazy i polecenia, świetnie intonuje i coraz lepiej powtarza proste, usłyszane od rodzica słowa, potakuje lub zaprzecza…
Najfajniejsze zabawy…
Najfajniejsze zabawy dla dziecka w tym wieku to takie, które doskonalą zmysł równowagi, chwyt, a także promują kontakty społeczne.
- świetnie może sprawdzić się masaż, podczas którego można rozmawiać z dzieckiem,
- turlanie, zachęcanie Malucha do pełzania w stronę zabawki poprzez układanie przedmiotu w większej odległości,
- zabawy w rzucanie piłeczką, chowanie przedmiotów w koszyczku i np. przykrywanie pieluszką, dawanie dziecku do rączek dwóch przedmiotów tak, aby Maluch mógł uderzać jednym o drugi, szukanie zabawki, która upadła, budowanie i burzenie wieży z klocków, w leżeniu na pleckach kopanie dużej piłki trzymanej w górze przez rodzica,
- zabawa w intonowanie dźwięków, szeptanie, dotykanie dłońmi dziecka twarzy zarówno swojej, jak i rodzica, oglądanie książeczek,
- zabawy, w których kontaktujemy się z Maluchem za pomocą słów i gestów,
- chowanie przedmiotów, przekładanie piłek/ klocków z jednego pudełka do drugiego, wrzucanie piłek do koszyczka,
- wspólne muzykowanie,
- turlanie, kołysanie, taniec z dzieckiem, pokonywanie torów przeszkód – np. z poduszek lub nóg rodzica, zabawa przedmiotami o różnych fakturach i różnej twardości – twarde, miękkie, szorstkie, śliskie, piasek, trawa itp. , wspinanie się, wędrowanie na rękach, z piłką/ wałeczkiem pod klatką piersiową, bawienie się w rytm muzyki, wierszyka, wchodzenie i wychodzenie z pudełka, huśtanie się…
PRZYKŁADOWE ZABAWY:
Zbieranie zabawek/ klocków…
Usiądź na dywanie. Ułóż dziecko w taki sposób, by np. siedziało bokiem pomiędzy Twoimi udami. Rozsypcie dookoła siebie kilka dużych klocków lub innych zabawek. W niedużej odległości od Malucha ustaw też plastikową miseczkę lub pudełko.
Pokaż dziecku w jaki sposób wrzucać do niego klocki. Dopinguj Malucha i co jakiś czas zmieniaj położenie miseczki. Możesz też użyć tetrowej pieluszki i zakrywać miseczkę po to, by Maluch odszukał klocki, które się w niej znajdują.
Podczas zabawy pozwól dziecku podejmować decyzje – którą zabawkę wrzuci jako pierwszą, który kolor klocków wybierze najpierw...
- Zabawa ma na celu doskonalenie koordynacji oko – ręka, pozwolenie Maluchowi na podejmowanie prostych decyzji oraz…. co w późniejszym czasie będzie zbawienne – uczy sprzątania swoich zabawek. 🙂
Zabawa w nazywanie.
W tym wieku dziecko staje się coraz bardziej towarzyskie i bardzo chętnie angażuje rodzica do wspólnych zabaw. Sporo gaworzy, opanowuje m.in. zabawę a – kuku, próbuje intonować dźwięki, uczy się szeptać. Jest bardzo ciekawe świata, dlatego warto to wykorzystać podczas wspólnej zabawy. 🙂
Usiądź lub połóż się z dzieckiem w taki sposób, aby Maluch mógł dobrze widzieć Twoją twarz. Wskazuj i nazywaj po kolei poszczególne części twarzy i obserwuj reakcję dziecka. Możesz pokazywać je swoją ręką lub rączką Maluszka. W dalszym etapie poproś dziecko, aby pokazało nazwaną przez Ciebie część twarzy: oczy, uszy, usta, nos. Nie uwierzysz, jak szybko dziecko potrafi zapamiętać nowe informacje!
- Zabawa ma na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Tory przeszkód.
Jeśli Twoje dziecko już pełza lub czworakuje, zachęć je do pokonywania różnych barier, a także do przemieszczania się po podłożu o różnej twardości – zbuduj prosty tor przeszkód – wykorzystaj poduszkę, a z kartonowego pudełka zrób nieduży tunel. Do „wspinaczki” możesz wykorzystać własne nogi.
Zachęcaj i dopinguj dziecko do zabawy uważając jednak, by cały czas było bezpieczne. Możecie też bawić się wspólnie.
- Zabawa ma na celu zaznajomienie dziecka z otaczającą je przestrzenią i pokazanie mu jak radzić sobie w różnych sytuacjach.
Chowanie i odnajdywanie.
Użyj kawałka ręcznika papierowego lub małego ręcznika do rąk i pobaw się z dzieckiem w zakrywanie i odkrywanie swojej twarzy. Zasłoń swoją twarz i zapytaj: „gdzie jest mama”? Następnie odsuń ręcznik i pokaż się dziecku. Powtórz tę czynność kilka razy a zobaczysz, że dziecko samo zaczyna odsuwać ręcznik z Twojej twarzy i ma przy tym mnóstwo radości. W dalszym etapie możecie ukrywać pod ręcznikiem różne przedmioty, a Maluch będzie je odnajdywał.
- Zabawa pokazuje dziecku, że przedmioty istnieją nawet wtedy, kiedy ich nie widać. Uczy je zapamiętywania miejsca, w którym dany przedmiot się znajduje pomimo tego, że nie jest on w danym momencie bezpośrednio widoczny dla Malucha.
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam po
Chcesz poznać proste, wspierające zabawy KROK PO KROKU? Sprawdź FIZJO-BABY-GIMNASTYKA!
Proste i zajmujące zabawy dla Starszaka!
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.