8- 18 miesięcy

W związku z tym, że TEMPO ROZWOJU u każdego dziecka może być nieco inne, koniecznie zapoznaj się z OKNAMI ROZWOJOWYMI, czyli PRZEDZIAŁAMI CZASOWYMI, w których dana umiejętność powinna się pojawić. >>>PRZECZYTAJ O OKNACH ROZWOJOWYCH<<<

Drugie półrocze życia to przede wszystkim nauka lokomocji- od obrotów i pełzania, aż do pozycji czworaczej i samodzielnego chodu. 

W okolicach 8 miesiąca życia dziecko przyjmuje pozycję czworaczą. Pomimo tego, że jest ona jeszcze dla dziecka pozycją trudną i tułów Malucha nie układa się prosto, ale w okolicy lędźwiowej jest wygięty, to dziecko podejmuje pierwsze próby przenoszenia ciężaru ciała kołysząc się najpierw w tył, a następnie w tył i w przód oraz na boki. Początkowo każda próba przemieszczania się w tej pozycji zazwyczaj kończy się upadkiem na brzuszek, ale z biegiem czasu dziecko opanowuje tę pozycję na tyle dobrze, że z końcem ósmego miesiąca życia pojawiają się pierwsze, zakończone sukcesem, próby czworakowania.

Początkowo jest to czworakowanie bardzo ostrożne, dziecko ustawia kolanka pod brzuszkiem i pod klatką piersiową, ale szybko opanowuje czworakowanie dojrzałe, gdzie kolanka przesuwają się w tył względem osi bioder.

Mniej więcej w tym samym czasie Maluch zaczyna eksperymentować z samodzielnym przyjmowaniem pozycji siedzącej. Z czworaków lub podporu bokiem przechodzi najpierw do siadu bocznego, a następnie pojawia się siad prosty.

Dziecko nie siedzi jednak długo. Zdecydowanie ciekawsza dla Malucha jest możliwość samodzielnego przemieszczania się. Z końcem 9 miesiąca życia dziecko podejmuje pierwsze próby pionizacji– pionizuje się asekurując przy meblach lub z pozycji czworaczej przez klęk prosty przechodzi do stania. Początkowo stoi niestabilnie, nóżki ułożone są szeroko, może stać na palcach. Pojawiają się pierwsze próby przemieszczania na boki- dziecko przenosi ciężar ciała i krokiem odstawno-dostawnym potrafi przemieścić się wzdłuż mebli. Obręcz biodrowa i barkowa nie są jeszcze względem siebie zrotowane, dlatego chód może wyglądać na sztywny i mało „elegancki”.

Czas pomiędzy 8 a 18 miesiącem życia to doskonalenie wszystkich nabytych wcześniej umiejętności oraz nauka samodzielnego chodu.

Maluch potrafi już czworakować, stanąć przy meblach oraz chodzić przy nich bokiem. W kolejnych miesiącach dziecko pozwala sobie na coraz więcej swobody- częściej puszcza się rączkami i próbuje stać samodzielnie. Jest to jeszcze dość chwiejne, ale z dnia na dzień czuje się w tej pozycji pewniej. Można zauważyć reakcje równoważne w obrębie całego ciała, w tym stóp. W okolicach 10 miesiąca życia, dziecko stojąc przy meblach zaczyna nieznacznie rotować swój tułów na boki i poruszać się w różnych kierunkach, próbuje kucać, siada ostrożnie na podłożu. Około 12 miesiąca życia stawia swoje pierwsze samodzielne kroki w przód. Kroki są krótkie i szybkie, na dość szerokiej podstawie. Początkowo Maluch pokonuje bardzo niewielkie odległości, ale z upływem czasu jest już w stanie przejść dłuższy dystans. Potrafi sprawnie wstawać z różnych pozycji- z klęku, czworaków i przysiadu. W miarę rozwoju „podstawa”, na której dziecko chodzi staje się coraz węższa, a krok się wydłuża.

Czego spodziewać się od dziecka pomiędzy 8 a 18 miesiącem życia?

W leżeniu na pleckach:

– dziecko potrafi już wszystko, czego nauczyło się w poprzednich miesiącach- bawi się w linii środkowej ciała, ale też bardzo sprawnie wysuwa raz jedną, raz drugą rączkę w stronę zabawki, a ruch ten nie wpływa na ułożenie reszty ciała na podłożu. Dziecko potrafi przekładać zabawkę z rączki do rączki, sięga do zabawki również po przekątnej, chwyta swoje stopy i wkłada palce stóp do buzi. Trzymając się za nóżki ustawia miednicę pod skosem w stosunku do obręczy biodrowej .Po tym okresie wszystko, czego Maluch miał nauczyć się w pozycji leżenia na pleckach już potrafi, dlatego może skupić się na osiąganiu nowych umiejętności.

W leżeniu na brzuszku:

– dziecko potrafi podeprzeć się na wyprostowanych rączkach, obraca się dookoła własnej osi, przyjmuje pozycję podporu bokiem i coraz chętniej się w niej bawi

– pełza- początkowo do tyłu, a następnie do przodu. Pełzanie powinno wiązać się z naprzemiennym obciążaniem raz prawej, raz lewej strony ciała

– pojawiają się pierwsze próby przyjęcia pozycji czworaczej , bujania  w niej w tył i w przód oraz czworakowania

– pod koniec tego okresu maluch zaczyna samodzielnie przechodzić do pozycji siadu bocznego

– początkowo czworakuje ostrożnie, ale w miarę, jak opanowuje umiejętność właściwego przenoszenia ciężaru ciała i balansowania nim,  czworakuje coraz szybciej i sprawniej

– pojawiają się pierwsze próby samodzielnego wstawania na nóżki oraz chodzenia- najpierw bokiem przy meblach, później samodzielnie

– dziecko aktywnie i chętnie zmienia pozycje– potrafi obrócić się z plecków na brzuch i odwrotnie, przyjmuje pozycję czworaczą, pełza, obraca się wokół własnej osi, potrafi bawić się leżąc na boku, czworakuje, wstaje przy meblach i samodzielnie

siad prosty jest aktywny, maluch siedzi na guzach kulszowych obciążając równomiernie obydwa pośladki– tułów nie zgina się w przód, plecki są proste, głowa ustawiona prosto, w przedłużeniu kręgosłupa

– dziecko potrafi sprawnie przejść z siadu do czworaków i odwrotnie, zmiany pozycji nie stanowią dla dziecka większego kłopotu

– Maluch jest ciekawy świata i chętnie odkrywa nowe przestrzenie

Co powinno zaniepokoić:

prężenie się, wyginanie w łuk do tyłu,

zdecydowana preferencja jednej ze stron– Maluch częściej wysuwa w stronę zabawki jedną z rączek, częściej obraca główkę w jedną stronę, główka nie układa się prosto, ale uszko pochylone jest bardziej w stronę jednego z barków, spłaszczona główka

– dziecko pełza jednostronnie, nie potrafi naprzemiennie obciążyć raz prawej, raz lewej strony ciała

– Maluch nie bawi się nóżkami, układa je na podłożu w pozycji żaby lub krzyżuje wyprostowane nóżki

mała aktywność przeciwko sile grawitacji, dziecko niechętnie wyciąga rączki przed siebie

– obracając się z pleców na brzuszek maluch wygina się w łuk do tyłu tak, jakby chciał odepchnąć się główką

w leżeniu na brzuszku ma trudności z podpieraniem się, cofa rączki do tyłu, nie przechodzi do wysokiego podporu, widać bardzo dużą pracę mięśni prostowników grzbietu i Maluch jest w tej pozycji niestabilny

siedząc obciąża kość krzyżową i mocno pochyla się do przodu lub siedzi na guzach kulszowych, ale ciężar ciała nie jest rozłożony równomiernie; maluch siedzi ze zgiętą, zawsze tą samą nóżką lub jedynym rodzajem siadu jest siad między piętami

– siedząc ugina jedną, zawsze tę samą nóżkę lub siedzi wyłącznie w siadzie między piętami

– w wyższych pozycjach miednica ustawia się w silnym przodopochyleniu, brzuszek mocno zaokrąglony, pośladki wypięte

– dziecko chodzi bokiem, ale tylko w jednym kierunku, mocno koślawi jedną lub obydwie stopy

– podczas chodu i pionizacji całkowity brak obciążania całej stopy, dziecko chodzi wyłącznie na palcach, mocno pochyla miednicę do przodu, w stawach kolanowych pojawiają się przeprosty.

Więcej na temat rozwoju dziecka od 8- 18 miesiąca życia znajdziesz na blogu oraz w moim KURSIE on-line:

KURS: Typowy rozwój dziecka 8- 18 miesięcy >>>PRZEJDŹ<<<

Typowy Rozwój Dziecka 8- 18 miesięcy

Pomysły na wspólne zabawy z Maluchem od narodzin do pierwszych samodzielnych kroczków znajdziesz w E-booku:

GARŚĆ POMYSŁÓW NA NAJFAJNIEJSZE ZABAWY Z DZIECKIEM >>>PRZEJDŹ<<<