Rozwój dziecka od 4. do 7. miesiąca życia.

W związku z tym, że TEMPO ROZWOJU u każdego dziecka może być nieco inne, koniecznie zapoznaj się z OKNAMI ROZWOJOWYMI, czyli PRZEDZIAŁAMI CZASOWYMI, w których dana umiejętność powinna się pojawić.

POZYCJA NA PLECKACH:

Kolejne miesiące życia to dla Malucha to dużo nowości. Dziecko opanowało już symetrię, odkryło linię środkową swojego ciała, czuje się stabilnie zarówno w leżeniu na brzuszku, jak i na pleckach. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby „iść” dalej!

Maluch zaczyna pozwalać sobie na coraz więcej swobody. Pojawiają się początki przenoszenia ciężaru ciała raz na jedną, raz na drugą stronę, przy czym bok, na który dziecko się obraca, jest wydłużony.

W leżeniu na pleckach coraz swobodniej wysuwa rączki w stronę zabawki, a ruch ten nie powoduje już utraty równowagi. Coraz rzadziej na nagłą zmianę ułożenia głowy dziecko reaguje już odruchem Moro. Główka porusza się swobodnie w prawą i lewą stronę, a ruch ten nie wpływa na utratę stabilności tułowia.

Z upływem czasu Maluch dostrzega swoje dłonie – bawi się nimi w linii środkowej ciała, dotyka kolan. Pod koniec 5. miesiąca życia potrafi obrócić się na boczek, przy czym ruch ten wykonywany jest poprzez ugięcie nóżek i przeniesienie ciężaru ciała, ale bez ustawiania miednicy pod skosem. Są to tzw. obroty „en block”.

Z czasem dziecko ćwiczy „dysocjację obręczy”- obręcz biodrowa zaczyna układać się skośnie w stosunku do obręczy barkowej – jest to warunek konieczny dla prawidłowego wzorca obrotu i innych umiejętności.

POZYCJA NA BRZUSZKU:

W pozycji na brzuszku Maluch przebywa coraz chętniej. Co prawda nie potrafi jeszcze samodzielnie tej pozycji zmienić (dlatego, jeśli jego cierpliwość się skończy, nie zawaha się nas o tym poinformować :)), ale również eksperymentuje z przenoszeniem ciężaru ciała raz na jedną, raz na drugą stronę. Przenosząc ciężar ciała w lewo, wydłuża lewy bok (podpiera się na lewej rączce, a lewa nóżka ułożona jest w swobodnym wyproście). Prawa nóżka ma tendencję do zgięcia, a rączka, która dzięki przeniesieniu ciężaru ciała na lewą stronę jest swobodna, może wysunąć się w kierunku zabawki. Koniec 6. miesiąca życia to wysoki podpór – dziecko podpiera się na wyprostowanych rączkach, a tułów aktywnie unosi się nad podłoże.

Drugie półrocze życia to przede wszystkim nauka lokomocji – od obrotów i pełzania, aż do pozycji czworaczej i samodzielnego chodu. Maluch do tego czasu nauczył się już w zasadzie wszystkiego, co do aktywnych zmian pozycji jest mu potrzebne.

Potrafi leżeć symetrycznie, unosić zgięte nóżki nad podłoże i przyciągać brodę do mostka. Swobodnie obraca główkę na boki… Nie ma więc na co czekać. Trzeba zacząć trenować obroty!

Jako pierwsze zazwyczaj pojawiają się obroty z plecków na brzuszek. Ruch zaczyna się od obrotu głowy i odpowiedniego ustawienia rąk. Następie Maluch unosi zgięte nóżki nad podłoże i przenosi ciężar ciała na stronę, na którą zamierza się obrócić. Pojawia się skośne ustawienie miednicy. Nóżka, która będzie na dole prostuje się, a druga zgina. Dziecko aktywnie obraca się na boczek, a następnie na brzuszek.

W pozycji na brzuchu przebywa chętnie, coraz częściej jest to już podpór wysoki. Potrafi obracać się dookoła własnej osi i doskonali leżenie na boku.

Kończąc 6. miesiąc życia potrafi włożyć palce stóp do buzi, co świadczy o tym, że jest gotowy „pójść” dalej. W okolicach 7. miesiąca pojawiają się obroty z brzuszka na plecki. Początkowo mogą to być obroty przypadkowe, ale dziecko szybko uczy się na tyle kontrolować swoje ciało, że zaczyna obracać się świadomie.

Okolice 6/7 miesiąca życia to też pełzanie – początkowo jest to pełzanie w tył, następnie Maluch zaczyna pełzać do przodu. 

CZEGO OCZEKUJEMY OD DZIECKA POMIĘDZY 4. A 7. MIESIĄCEM ŻYCIA?

W leżeniu na pleckach:

  • Maluch leży symetrycznie, swobodnie wyciąga rączki w stronę zabawki, obraca główkę w jedną i drugą stronę. Coraz lepiej skupia wzrok na przedmiocie, a w połowie 4. miesiąca życia dobrze dostrzega obiekty, które znajdują się w linii środkowej ciała,
  • zaczyna dostrzegać swoje dłonie i z zaciekawieniem obserwuje je,
  • pojawia się pozycja „siadu w leżeniu”- uda dziecka znajdują się pod kątem prostym w stosunku do tułowia i podudzi,
  • unosi zgięte nóżki nad podłoże, dosięga dłońmi kolanek i obraca się na boki, ale początkowo bez rotacji obręczy – tzw. obroty „en block”. Z biegiem czasu miednica zaczyna ustawiać się pod skosem.

W leżeniu na brzuszku:

  • podpór staje się coraz wyższy, dziecko zaczyna prostować rączki i opierać na się na nasadach dłoni. Zdarza się, że odpychając się od podłoża przesuwa się do tyłu,
  • pod koniec 5. miesiąca życia pojawia się tzw. ”pływanie”– jest to moment, kiedy Maluch osiąga maksimum wyprostu – odrywa rączki i wyprostowane nóżki od podłoża i kołysze się w przód i w tył lub na boki. Pływanie powinno zakończyć się symetrycznym podporem na wyprostowanych rączkach,
  • rozpoczyna się „pivot”– obrót wokół osi własnego ciała i pojawiają się początki pozycji bocznej,
  • pod koniec 6. miesiąca życia dziecko opanowuje wysoki podpór – podpiera się na wyprostowanych rączkach, a tułów aktywnie unosi się nad podłoże,
  • pojawia się pełzanie – początkowo Maluch pełza do tyłu, a następnie w przód. Pełzanie powinno wiązać się z naprzemiennym obciążaniem raz prawej, raz lewej strony ciała.

CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ?

  • brak symetrii tułowia i głowy,
  • główka pochylona lub stale zwrócona na jedną ze stron, spłaszczona,
  • w leżeniu na brzuszku Maluch mocno odgina główkę do tyłu, pupka unosi się nad podłoże, dziecko nie potrafi podeprzeć się na przedramionach,
  • Maluch stale nieprawidłowo przenosi ciężar ciała – np. przenosząc ciężar ciała na lewą stronę, równocześnie skraca lewy bok i np. obraca się z powrotem na plecki,
  • nie potrafi bawić się zabawką w linii środkowej ciała, a jego rączki są nadal mocno zaciśnięte,
  • w leżeniu na pleckach Maluch nie unosi zgiętych nóżek nad podłoże lub krzyżuje je w wyproście,
  • kontakt wzrokowy z dzieckiem jest utrudniony,
  • dziecko pręży się, wygina w łuk,
  • zdecydowanie preferuje jedną ze stron – częściej wysuwa w stronę zabawki jedną z rączek, częściej obraca główkę w jedną stronę, główka nie układa się prosto, ale uszko pochylone jest bardziej w stronę jednego z barków, główka jest spłaszczona,
  • dziecko pełza jednostronnie, nie potrafi naprzemiennie obciążyć raz prawej, raz lewej strony ciała,
  • prezentuje małą aktywność przeciwko sile grawitacji – niechętnie wyciąga rączki przed siebie, niechętnie unosi zgięte nóżki nad podłoże.

Chcesz, żebym w prosty sposób opowiedziała Ci o rozwoju? Sprawdź mój Kurs!

Pielęgnacja, rozwój, zabawy.

Wszystko w jednym miejscu!

*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.