Dzisiejszy wpis jest drugim z serii wpisów, które przybliżą nam nieco tematykę związaną z autyzmem oraz z zaburzeniami z jego spektrum. (Pierwszy znajdziesz tutaj: >>>PRZEJDŹ<<<)
Powstał dzięki zespołowi Specjalistów ze Stowarzyszenia Sun Rise prowadzącego Niepubliczną Poradnię Autyzmu w Mielcu. >>>ZOBACZ<<<
Na moim blogu, raz w miesiącu będzie pojawiał się wpis poruszający wybrane zagadnienie z tej szerokiej tematyki.
Teksty będą tworzone przez grupę terapeutów zajmującą się diagnozą, terapią dzieci oraz wspieraniem ich rozwoju. W skład zespołu wchodzi: lekarz psychiatrii, psycholog, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta, terapeuta SI oraz trenerzy Tus.
Co mówią o sobie!? – “Wierzymy że współpraca rodzic- terapeuta jest podstawą szybkich efektów terapeutycznych”
Ja zgadzam się z tym w 100% dlatego… możemy zaczynać!
ZABURZENIA ZE SPEKTRUM AUTYZMU – JAK PRZEBIEGA DIAGNOZA?
W momencie, kiedy dziecko zostaje skierowane na diagnozę rozpoczyna się proces, który ma za zadanie potwierdzić lub wykluczyć nasze obawy. Jest to czas niezwykle stresujący dla rodziców. Niekiedy jest on długotrwały, więc należy uzbroić się w cierpliwość. Dziecko zostaje poddane szeregowi badań i prób, które mają za zadanie określić, czy niepokojące objawy znajdują się wśród tych, które wskazują na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Zazwyczaj odbywa się to podczas kilku osobnych spotkań.
Diagnoza jest procesem bardzo złożonym dlatego ważne jest, aby przygotować całą dotychczasową dokumentację medyczną dziecka (m.in. książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, konsultacji lekarskich) oraz informacje o funkcjonowaniu dziecka (np. w grupie żłobkowej, przedszkolnej, opinię od wychowawcy). Informacje te są niezwykle istotne i diagności pytają o nie podczas wywiadu.
Zespół diagnostyczny składa się z:
Rozpoznanie ustala się w oparciu o:
- wywiad z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka (czasami poszerzony o innych bliskich dziecka)
- obserwację dziecka podczas aktywności własnej, zabawy swobodnej,
- badanie przez specjalistów (logopeda, psycholog, oligofrenopedagog)
- konsultacje specjalistyczne (neurolog, fizjoterapeuta, genetyk, laryngolog, audiolog, ortopeda)
- inne badania dodatkowe (zależnie od potrzeb indywidualnych).
Do określania poziomu umiejętności dzieci w różnych sferach wraz z odniesieniem ich do normy rozwojowej służą różne wystandaryzowane testy diagnostyczne. W przypadku diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu wykorzystywane są m.in.:
Badanie logopedyczne
Jest to badanie, podczas którego logopeda sprawdza budowę oraz sprawność narządów artykulacyjnych, zasób słownictwa, poprawność wymowy pod względem artykulacyjnym, sposób oddychania, sposób przyjmowania pokarmów oraz sposób komunikowania się z otoczeniem.
ADOS – 2
To protokół obserwacji objawów autyzmu. Podczas badania diagnosta proponuje kilkanaście wspólnych aktywności i tematów rozmowy. ADOS pomaga wykryć spektrum autyzmu u dzieci od 12 miesiąca życia do osób dorosłych.
Test PEP-R
Ocenia sfery funkcjonowania dziecka w zakresie: naśladowania, komunikacji, czynności poznawczych, percepcji, motoryki małej i dużej, a także koordynacji wzrokowo-ruchowej (Skala Rozwoju). Wyniki testu wskazują aktualny wiek rozwoju dziecka oraz możliwości rozwojowe. Skala Zachowań pozwala ocenić zachowania i trudności związane z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Stanford-Binet 5
To specjalistyczny test oceniający inteligencję (słowną i bezsłowną) oraz zdolności poznawcze. Stosuje się go wtedy, kiedy zachodzi podejrzenie, że rozwój dziecka nie jest w pełni typowy.
Po przeprowadzeniu wszystkich badań diagności spotykają się na komisji, podczas której omawiają ich wyniki i ustalają rozpoznanie, które kończy proces diagnostyczny. Jeżeli rezultaty wskazują na spektrum autyzmu dziecko otrzymuje diagnozę. Jeżeli nie, specjaliści przekazują wyniki badań i zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem, mające za zadanie wyrównanie trudności rozwojowych.
Zespół terapeutyczny:
Fizjoterapeuta: (terapeuta Ndt -Bobath) Katarzyna Wyrwich;
Neurologopeda: Anna Czekaj;
Neuropsycholog: Monika Krempa;
Pedagog specjalny: Magdalena Krukurka.
http://www.sunrise.mielec.pl/poradnia
*Wpisy mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty ani innego specjalisty, dlatego wszelkie wątpliwości koniecznie skonsultuj z osobą, która ma okazję zbadać Twoje dziecko. Dla dobra Twojego Maluszka nie udzielam porad on-line.
Potrzebujesz gotowych pomysłów na proste, wspierające zabawy z maluszkiem? Sprawdź mój Przewodnik!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwoju, przyjaznej pielęgnacji i zabaw powoli i… KROK PO KROKU? Sprawdź moje kursy on-line!
Kurs, w którym opowiem Ci o wszystkim tym, co najważniejsze w rozwoju maluszka od narodzin do końca trzeciego miesiąca życia.
Dowiesz się czego się spodziewać i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak wspierać naturalny rozwój maluszka podczas codziennych zabaw i pielęgnacji – wszystko bez pośpiechu i presji.
Kurs, dzięki któremu dowiesz się jak przebiega rozwój maluszka od początku czwartego do końca siódmego miesiąca życia i co powinno zapalić pomarańczową lampkę.
Nauczysz się jak podczas codziennej pielęgnacji i zabaw dbać o rozwój psychoruchowy dziecka, które staje się już coraz bardziej ciekawe świata.
Wszystko w przystępnej formie i krok po kroku – tak, aby wdrożenie tych wskazówek w życie było czystą przyjemnością.
Kurs, w którym opowiem Ci o najważniejszych umiejętnościach, które powinien osiągnąć maluszek w tym wieku.
Dowiesz się jakie są czerwone flagi fizjoterapeutyczne i nauczysz, na co zwracać uwagę podczas codziennych zabaw i pielęgnacji.
Moje kursy i e-booki możesz zakupić również w formie VOUCHERA i podarować w prezencie przyszłym lub świeżo upieczonym Rodzicom!
Wystarczy, że po dodaniu produktu do koszyka, zaznaczysz opcję „KUPUJĘ NA PREZENT”