Czwarty kwartał

Czwarty kwartał 9-12 miesiąc

Czwarty kwartał życia to doskonalenie wszystkich nabytych wcześniej umiejętności oraz nauka samodzielnego chodu.

Maluch potrafi już czworakować, stanąć przy meblach oraz chodzić przy nich bokiem. W kolejnych miesiącach dziecko pozwala sobie na coraz więcej swobody- częściej puszcza się rączkami i próbuje stać samodzielnie. Jest to jeszcze dość chwiejne, ale z dnia na dzień czuje się w tej pozycji pewniej. Można zauważyć reakcje równoważne w obrębie całego ciała, w tym stóp. W okolicach 10 miesiąca życia, dziecko stojąc przy meblach zaczyna nieznacznie rotować swój tułów na boki i poruszać się w różnych kierunkach, próbuje kucać, siada ostrożnie na podłożu. Około 12 miesiąca życia stawia swoje pierwsze samodzielne kroki w przód. Kroki są krótkie i szybkie, na dość szerokiej podstawie. Początkowo maluch pokonuje bardzo niewielkie odległości, ale z upływem czasu jest już w stanie przejść dłuższy dystans. Potrafi sprawnie wstawać z różnych pozycji- z klęku, czworaków i przysiadu. W miarę rozwoju „podstawa”, na której dziecko chodzi staje się coraz węższa, a krok się wydłuża.

Czego spodziewać się po dziecku w czwartym kwartale życia:

– dziecko aktywnie i chętnie zmienia pozycje- potrafi obrócić się z plecków na brzuch i odwrotnie, przyjmuje pozycję czworaczą, pełza, obraca się wokół własnej osi, potrafi bawić się leżąc na boku, czworakuje, wstaje przy meblach

– pojawiają się pierwsze próby samodzielnego siadu, siad prosty jest aktywny, maluch siedzi na guzach kulszowych obciążając równomiernie obydwa pośladki- tułów nie zgina się w przód, plecki są proste, głowa ustawiona prosto, w przedłużeniu kręgosłupa

– dziecko potrafi sprawnie przejść z siadu do czworaków i odwrotnie, zmiany pozycji nie stanowią dla dziecka większego kłopotu

– maluch jest ciekawy świata i chętnie odkrywa nowe przestrzenie

 

Co powinno zaniepokoić:

– dziecko niechętnie leży na brzuszku, nie radzi sobie ze zmianami pozycji, pręży się, trudno nawiązać z nim kontakt

– posadzone siedzi, ale nie potrafi tej pozycji zmienić, przesuwa się na pośladkach lub pionizuje poprzez mocne podciąganie rączkami np. przy meblach

– siedząc nie obciąża równomiernie guzów kulszowych, tylko utrzymuje ciężar ciała cały czas po jednej ze stron, siedzi na kości krzyżowej lub pochyla się znacznie do przodu

– siedząc ugina jedną, zawsze tę samą nóżkę lub siedzi wyłącznie w siadzie między piętami

– w wyższych pozycjach miednica ustawia się w silnym przodopochyleniu, brzuszek mocno zaokrąglony, pośladki wypięte

– dziecko chodzi bokiem, ale tylko w jednym kierunku, mocno koślawi jedną lub obydwie stopy

– podczas chodu i pionizacji całkowity brak obciążania całej stopy, dziecko chodzi wyłącznie na palcach, mocno pochyla miednicę do przodu, w stawach kolanowych pojawiają się przeprosty