Dziecko 9-15 miesięcy

Zabawy wspierające rozwój 9-15 miesięcy

 

9-15 MIESIĘCY

– dziecko w tym wieku podejmuje pierwsze próby pionizacji- zaczyna wstawać i chodzić- najpierw bokiem, przy meblach, a w dalszej kolejności w przód

– potrafi pokazać już oko, nos, buzię nie tylko swoją, ale też rodzica, bawi się w kosi łapci, robi pa pa, potrafi łączyć ze sobą poszczególne sylaby w proste, pojedyncze słowa

– lubi bawić się w chowanego, potrafi samodzielnie wkładać do buzi przygotowany pokarm doskonaląc przy tym coraz bardziej precyzyjny chwyt, znajduje ukryte przedmioty, rzuca piłką, pociąga zabawkę na sznurku

– rozumie proste zakazy i polecenia, świetnie intonuje i coraz lepiej powtarza proste, usłyszane od rodzica słowa, potakuje lub zaprzecza

NAJFAJNIEJSZE ZABAWY

– w tym wieku doskonalenie równowagi, chwytu i nawiązywanie kontaktów społecznych nadal wysuwa się na pierwszy plan. Dlatego najlepsze dla dziecka w tym wieku są

– zabawy, w których kontaktujemy się z maluchem za pomocą słów i gestów

– chowanie przedmiotów, przekładanie piłek/ klocków z jednego pudełka do drugiego, wrzucanie piłek do koszyczka

– turlanie, kołysanie, taniec z dzieckiem, pokonywanie toru przeszkód- np. z poduszek lub nóg rodzica 😉 zabawa przedmiotami o różnych fakturach i różnej twardości- twarde, miękkie, szorstkie, śliskie, piasek, trawa itp. , wspinanie się, wędrowanie na rękach, z piłką/ wałeczkiem pod klatką piersiową, bawienie się w rytm muzyki, wierszyka, wchodzenie i wychodzenie z pudełka/ szuflady, huśtanie się.

 

PRZYKŁADOWE ZABAWY:

  1. TOR PRZESZKÓD

Jeśli Twoje dziecko już pełza lub czworakuje, zachęć je do pokonywania różnych barier, a także do przemieszczania się po podłożu o różnej twardości- zbuduj prosty tor przeszkód- wykorzystaj poduszkę, a z kartonowego pudełka zrób nieduży tunel. Do „wspinaczki” możesz wykorzystać własne nogi.

Zachęcaj i dopinguj dziecko do zabawy uważając jednak, by cały czas było bezpieczne. Możecie też bawić się wspólnie.

Zabawa ma na celu zaznajomienie dziecka z otaczającą je przestrzenią i pokazanie mu jak radzić sobie w różnych sytuacjach.   

 

  1. CHOWANIE I ODNAJDYWANIE

Użyj kawałka ręcznika papierowego lub małego ręcznika do rąk i pobaw się z dzieckiem w zakrywanie i odkrywanie swojej twarzy. Zasłoń swoją twarz i zapytaj: „gdzie jest mama”? Następnie odsuń ręcznik i pokaż się dziecku. Powtórz tę czynność kilka razy a zobaczysz, że dziecko samo zaczyna odsuwać ręcznik z Twojej twarzy i ma przy tym mnóstwo radości. W dalszym etapie możecie ukrywać pod ręcznikiem różne przedmioty, a maluch będzie je odnajdywał.

Zabawa pokazuje dziecku, że przedmioty istnieją nawet wtedy, kiedy ich nie widać. Uczy je zapamiętywania miejsca, w którym dany przedmiot się znajduje pomimo tego, że nie jest on w danym momencie bezpośrednio widoczny dla malucha.