Dziecko 6-9 miesięcy

Zabawy wspierające rozwój 6-9 miesięcy

6-9 MIESIĘCY

– w tym wieku pojawiają się pierwsze próby przechodzenia do wyższych pozycji.

– Około 6 miesiąca życia, w leżeniu na brzuszku, pojawia się wysoki podpór, a około 9 miesiąca- pozycja czworacza

– w połowie tego okresu dziecko w leżeniu na pleckach potrafi już praktycznie wszystko- łapie się za stopy, wkłada paluszki stóp do buzi, potrafi samodzielnie obrócić się z plecków na brzuszek

– w leżeniu na brzuchu podpiera się na wyprostowanych rączkach, obraca wokół własnej osi, bawi się leżąc na boku, a następnie przyjmuje pozycję czworaczą. Czasami nawet siada. Potrafi obrócić się z brzuszka na plecy, pełza

– w czworakach buja się w tył i w przód

– w tym wieku maluch potrafi już na dłużej skoncentrować wzrok na przedmiocie, dłużej jest w stanie zainteresować się zabawką, potrafi równocześnie trzymać 2 różne przedmioty i uderzać nimi o siebie

– samodzielnie bawi się w a-kuku zakrywając dłońmi swoje oczka, szuka przedmiotu, który upadł, zaczyna celowo rzucać przedmiotami i sprawia mu to wiele radości

– gaworzy i potrafi INTONOWAĆ dźwięki, a pod koniec tego okresu potrafi już szeptać

– dobrze rozpoznaje już twarze i pod koniec tego okresu może reagować już lękiem na obce osoby

NAJFAJNIEJSZE ZABAWY

Najfajniejsze zabawy dla dziecka w tym wieku to takie, które doskonalą zmysł równowagi, chwyt, a także kształtują kontakty społeczne

– świetnie sprawdza się niezawodny masaż, szczególnie nóżek, podczas którego można rozmawiać z dzieckiem

– turlanie, zachęcanie malucha do pełzania w stronę zabawki poprzez układanie przedmiotu w większej odległości od malucha

– zabawy w rzucanie piłeczką, chowanie przedmiotów w koszyczku i np. przykrywanie pieluszką, dawanie dziecku do rączek 2 przedmiotów tak, aby maluch mógł uderzać jednym o drugi, szukanie zabawki, która upadła, budowanie i burzenie wieży z klocków, w leżeniu na pleckach kopanie dużej piłki trzymanej w górze przez rodzica

– zabawa w intonowanie dźwięków, szeptanie, dotykanie dłońmi dziecka twarzy zarówno swojej, jak i rodzica, oglądanie książeczek

 

PRZYKŁADOWE ZABAWY:

  1. ZBIERANIE ZABAWEK/ KLOCKÓW

Usiądź na dywanie. Ułóż dziecko w taki sposób, by np. siedziało bokiem pomiędzy Twoimi udami. Rozsypcie dookoła siebie kilka dużych klocków lub innych zabawek. W niedużej odległości od malucha ustaw też plastikową miseczkę lub pudełko.

Pokaż dziecku w jaki sposób wrzucać do niego klocki. Dopinguj malucha i co jakiś czas zmieniaj położenie miseczki. Możesz też użyć tetrowej pieluszki i zakrywać miseczkę po to, by maluch odszukał klocki, które się w niej znajdują.

Podczas zabawy pozwól dziecku podejmować decyzje- którą zabawkę wrzuci jako pierwszą, który kolor klocków wybierze najpierw.

Zabawa ma na celu doskonalenie koordynacji oko- ręka, pozwolenie maluchowi na podejmowanie prostych decyzji oraz…. co w późniejszym czasie będzie zbawienne- uczy sprzątania swoich zabawek 😉

 

  1. ZABAWA W NAZYWANIE

W tym wieku dziecko staje się coraz bardziej towarzyskie i bardzo chętnie angażuje rodzica do wspólnych zabaw. Sporo gaworzy, opanowuje m.in. zabawę a – kuku, próbuje intonować dźwięki, uczy się szeptać. Jest bardzo ciekawe świata, dlatego warto to wykorzystać podczas wspólnej zabawy 🙂

Usiądź lub połóż się z dzieckiem w taki sposób, aby maluch mógł dobrze widzieć Twoją twarz. Wskazuj i nazywaj po kolei poszczególne części twarzy i obserwuj reakcję dziecka. Możesz pokazywać je swoją ręką lub rączką maluszka. W dalszym etapie poproś dziecko, aby pokazało nazwaną przez Ciebie część twarzy: oczy, uszy, usta, nos. Nie uwierzysz, jak szybko dziecko potrafi zapamiętać nowe informacje 😉

Zabawa ma na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.