Dziecko 0-3 miesiąca

Zabawy wspierające rozwój 0-3 miesiące

Najważniejszymi zmysłami, dzięki którymi dziecko odbiera otaczający je świat jest zmysł dotyku oraz słuch. Wzrok jest zmysłem, który dopiero się rozwija, dlatego w tym okresie maluch zdecydowanie bardziej reaguje na dotyk i dźwięk. Oczywiście podczas zabawy warto stymulować również wzrok, ale trzeba mieć na uwadze, że w tym okresie dziecko nie jest w stanie rozróżnić zbyt wielu szczegółów i barw.

Wiedząc jakie umiejętności nabywa maluch w pierwszych 3 miesiącach życia, można z łatwością dobrać odpowiednie zabawy w taki sposób, aby wspierały jego naturalny rozwój.

NAJWAŻNIEJSZE UMIEJĘTNOŚCI 3 MIESIĘCZNEGO DZIECKA

– dziecko potrafi zatrzymać wzrok na pokazywanym przedmiocie. W wieku około 2 miesięcy wodzi wzrokiem za zabawką w taki sposób, że porusza w tym celu główką. 3 miesiąc to już izolowane ruchy gałek ocznych- maluch wodzi wzrokiem za zabawką, a główka pozostaje nieruchoma.

– w leżeniu na pleckach dziecko osiąga symetrię ciała. Kręgosłup równomiernie, na całej długości przylega do podłoża. Maluch łączy rączki przed klatką piersiową- w linii środkowej, wkłada je do buzi, dłonie są na wpół otwarte

– w leżeniu na brzuszku dziecko potrafi symetrycznie podeprzeć się na przedramionach, bioderka przylegają do podłoża, a łokcie znajdują się w linii barków.

NAJFAJNIEJSZE ZABAWY:

W tym wieku najfajniejsze zabawy to takie, dzięki którym stymulujemy najważniejsze w tym wieku zmysły. Świetnie sprawdzą się więc:

– masażyki, dotykanie malucha, masaże stópek- delikatnie, ale stanowczo, najlepiej całą dłonią

– mówienie, szeptanie do dziecka raz z jednej, raz z drugiej strony

– zabawy, podczas których dziecko łączy rączki w linii środkowej ciała

– pokazywanie dziecku zabawki lub zachęcanie malucha do skupiania wzroku na własnej twarzy- warto przy tym pamiętać, że pokazywany przedmiot nie powinien znajdować się zbyt daleko i najlepiej, jeśli będzie pokazywany raz z jednej, raz z drugiej strony- dziecko w tym wieku jeszcze nie do końca wyraźnie jest w stanie dostrzec przedmiot pokazywany na wprost, ponieważ wymaga to dobrej współpracy obydwóch półkul mózgowych, która pojawia się dopiero w połowie 4 miesiąca życia.

 

PRZYKŁADOWE ZABAWY:

  1. SKUPIANIE WZROKU NA ZABAWCE + SYMETRIA

Usiądź wygodnie na kanapie. Pod stopy połóż podnóżek i ułóż dziecko pomiędzy swoimi złączonymi udami w taki sposób, aby maluch mógł na Ciebie patrzeć. Zwróć uwagę na to, aby tułów i główka dziecka ułożone były prosto, a pupka uniesiona nieco do góry.

Wybierz ulubioną zabawkę dziecka- najlepiej kontrastującą i niezbyt hałaśliwą, a następnie pokaż mu ją z prawej strony. Poczekaj, aż maluch skupi na niej wzrok i potrzymaj chwilę. Możesz opowiadać dziecku o tym przedmiocie. Następnie powoli przesuń zabawkę w lewo i zachęć malucha do obrócenia główki w przeciwnym kierunku.

Pamiętaj, aby nie wykonywać zbyt szybkich ruchów- np. nie potrząsać gwałtownie grzechotką. W zabawie chodzi nam o to, aby dziecko skupiało wzrok na przedmiocie, więc dobrze jest, jeśli jest on stosunkowo mało ruchomy.

Z biegiem czasu możesz przesuwać zabawkę raz na jedną, raz na drugą stronę obserwując jednocześnie czy w celu dostrzeżenia jej, dziecko musi obracać główkę czy np. potrafi już wykonać izolowany ruch gałek ocznych- wodzić wzrokiem za zabawką bez poruszania główką.

Pamiętaj: Jeśli akurat nie masz pod ręką żadnego przedmiotu, fantastyczną „zabawką” może być Twoja twarz 😉

 

  1. ZABAWA NA BRZUSZKU

 

Usiądź wygodnie na kanapie, pod swoje plecy podłóż poduszkę, wygodnie podeprzyj nogi. Połóż dziecko na swojej klatce piersiowej w taki sposób, aby zwrócone było twarzą do Ciebie. Mów do maluszka zachęcając go do unoszenia główki. Obserwuj reakcję dziecka i zobacz ile wysiłku wymaga od niego taka aktywność.

Z większym dzieckiem możesz bawić się w ten sposób na macie- połóż się naprzeciwko dziecka i spróbuj nawiązać z nim kontakt wzrokowy. Spędźcie trochę czasu razem bawiąc się w tej pozycji.

 

Zabawa ma na celu zachęcenie maluszka do przebywania w pozycji na brzuszku, a także pomoc w osiągnięciu ważnego dla dalszego rozwoju symetrycznego podporu na przedramionach.